خبرگزاری فارس: معضل مزاحمان تلفنی پس از سالها هنوز ادامه دارد، اما مزاحمت برای نیروهای اورژانس در مواقعی منجر به از دست رفتن جان بیمارانی میشود که حتی یک ثانیه برای آنها حکم مرگ و زندگی را دارد.
زنگ تلفن میخورد؛ از پشت خط صدای فردی به گوش میرسد که به دلیل اتفاق افتادن حادثهای ناگوار درخواست کمک دارد. از فرد متقاضی خواسته میشود تا خونسردی خود را حفظ کرده و شرح حالی از حادثه و وضعیت فرد مصدوم را ارائه دهد.
از آن سوی تلفن اعلام میشود که بیمار از پلههای یک منزل مسکونی سقوط کرده و اکنون از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، مجددا از تماس گیرنده تقاضا میشود تا خونسردی خود را حفظ کند، اقداماتی را برای کاهش دردهای فرد مصدوم انجام دهد تا نیروهای امداد رسان به محل حادثه برسند.
بلافاصله پس از تماس فرد متقاضی و مخابره گزارش این حادثه به نزدیکترین مرکز اورژانس، آمبولانس برای کمک به فرد آسیب دیده اعزام میشود. نیروهای اورژانس منطقه با دریافت تماس پس از طی کردن مسیری پر استرس، در مدت زمان کوتاهی، خود را به آدرس مورد نظر میرسانند، اما نه از آدرس مورد نظر خبری هست و نه مصدومی در کار بوده است! و شاید فرد یا افرادی که به قصد تفریح یا خنده اقدام به مزاحمت برای اورژانس کردهاند لحظهای به این موضوع فکر نکرده باشند که شاید در همین لحظه شخص دیگری در حال مرگ بوده و برای نجات نیازمند امدادرسانی نیروهای اورژانس باشد.
نکته تأسف بار ماجرا اینجاست که این مزاحمتها تنها برای پرسنل اورژانس رخ نمیدهد بلکه نیروهای سازمان آتشنشانی نیز بارها گرفتار این موضوع شدهاند و در زمان رسیدن به محل حادثه مشاهده کردهاند که نیروهای اورژانس و پلیس نیز در محل حضور یافتهاند!
آمار بالای مزاحمتهای اورژانسی
سیدرضا معتمدی، معاون عملیات اورژانس تهران درباره مزاحمتهای اورژانسی توضیح داد: به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد تماسهای دریافتی اورژانس در طول روز مزاحمتهای تلفنی است که عموم آنها به صورت خواسته یا ناخواسته رخ میدهد.
وی افزود: در مواردی والدین اقدام به آموزش شماره تلفنهای ضروری به کودکان میکنند که وقتی فرزند آنها تنها میشود اقدام به گرفتن شماره اورژانس یا آتشنشانی میکند و در بسیاری از مواقع کودک، توضیحات نامفهومی را ارائه میدهد که این موضوع باعث نگرانی نیروهای اورژانس و آتشنشانی و اعزام آنها به محل میشود.
معتمدی تصریح کرد: معمولاً ۱۵ تا ۲۰ خط سازمان اورژانس اقدام به پاسخگویی به هموطنان میکنند، اما در مواقعی ۵ الی ۱۰ خط تلفن به دلیل مزاحمتهای بیمورد اشغال میشود و ممکن است افراد مدت طولانی را پشت خط منتظر بمانند.
معاون عملیات اورژانس تهران ادامه داد: بسیاری از این مزاحمتها با انگیزه شوخی و خنده اتفاق میافتد و فرد اقدام به ارائه شرح حال بیمار کرده و از آنجا که پرستار پاسخگو انگیزه فرد را نمیداند در مواقعی تا ۱۰ دقیقه تلاش میکند توضیحات لازم را به فرد مزاحم ارائه کند.
وی افزود: در مواقعی مزاحمها آدرسهایی را ارائه میدهند که منجر به اعزام آمبولانس به محل میشود، اما در زمان رسیدن، پلاک و آدرس مورد نظر یافت نمیشود.
معتمدی توضیح داد: متأسفانه برخی از افراد به طور همزمان با ۳ ارگان آتشنشانی، اورژانس و پلیس ۱۱۰ تماس میگیرند و در زمان مراجعه به آدرس مورد نظر، خانواده اعلام میکند که ما متقاضی دریافت خدمات نبودهایم.
وی گفت: ۵ درصد تماسها معمولاً منجر به اعزام نیروهای اورژانس میشود و در یکی از موارد شاهد بودیم که در طول یک روز فردی ۷۰ بار برای سازمان اورژانس مزاحمت ایجاد کرد که با پیگیریهای صورت گرفته به مراجع قضایی اعزام شد. عموم مزاحمتها از طریق سیمکارتهای نامعتبر صورت میگیرد که قادر به شناسایی فرد نیستیم.
مزاحمت افراد بیکار و معتاد
موضوع مزاحمتهای اورژانسی تنها مربوط به شهر تهران نیست و متأسفانه در سایر شهرها نیز شاهد ایجاد مزاحمت برای نیروهای اورژانس هستیم که این اتفاق در سایر شهرها نیز مشکلاتی را برای پرسنل درمانی به وجود آورده است بهطوری که نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان نیز در این خصوص گفت: ۱۳۰ هزار و ۲۶۲ تماس تلفنی در سه ماهه نخست سال جاری با اورژانس ۱۱۵ استان ثبت شده است که از این میزان تماس ثبت شده ۴۴ هزار و ۲۳۸ مورد از این تماسها مزاحم تلفنی بوده است.
نوروزیان بیان داشت:کاش افراد مزاحم قبل از ایجاد مزاحمت یک لحظه خودشان را جای فرد مصدوم و خانواده وی بگذارند که به علت مزاحمت دیگران، کادر درمانی به مأموریت دروغین رفتند و ماموران اورژانس نمیتوانند به موقع بر بالین بیمار او قرار بگیرند، و جان بیمارشان به خطر افتاده است.
وی اظهار داشت: این مزاحمتها منجر به ۸ هزار و ۳۶۷ بار اعزام بی مورد آمبولانس و تکنسینهای اورژانس شده است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تصریح کرد: ۳۰۰ تماس تلفنی روزانه با انواع خطوط تلفن به اتاق فرمان و فوریتهای پزشکی بندرعباس توسط دو جوان بیکار و معتاد.
مجازات مزاحمان چیست؟
بر اساس قانون کیفری مرتکب جرم مزاحمت تلفنی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی، حبس از یک تا شش ماه خواهد بود که بر مبنای موضوع ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی است و در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد، به دلیل اینکه این جرم از جرایم عمومی است و ماده ۷۲۷ قانون مجازات اسلامی این جرم را در اعداد جرایم قابل گذشت احصا نکرده است.
منظور از مقررات خاص که در ماده اشاره شده است ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات است که مقرر میدارد: هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینههای مربوطه خواهد بود.