فارس: علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در دیدار با نمایندگان عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاستهای اعلام شده در وزارت آموزش و پرورش گفت: با برنامهریزی و تلاشهایی که صورت گرفته است خوشبختانه شاهد هستیم سیاستهای اعلام شده در بسیاری از زمینهها به نتیجه رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاست ساماندهی نیروی انسانی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: نسبت دانشآموز به نیروی انسانی در این وزارتخانه 11.5 است ؛ یعنی به ازای هر 11.5 دانشآموز یک نیرو داریم و این نسبت، یک نسبت مساوی نیست .
فانی با اشاره به مطالعات و برنامه ریزیهای صورت گرفته برای مدیریت منابع انسانی افزود: در مدت 8 ماه گذشته مطالعه و برنامه ریزیهای دقیقی در این خصوص صورت گرفت و خوشبختانه با توفیقات به دست آمده علی رغم افزوده شدن آمار دانشآموزان و خروج 20 هزار نیروی انسانی در بخش آموزش، موفق شدیم بازگشایی مدارس را به خوبی آغاز کنیم و کلاسهای درسی بدون معلم نماند و ساماندهی نیروی انسانی در بهترین وضعیت انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاست توسعه مشارکتها در امر آموزش و پرورش عنوان کرد: با اجرای این سیاست موفق شدیم در تعاملی سازنده با دیگر سازمانها و ارگانها منابع جدیدی را در اختیار توسعه و ارتقای آموزش و پرورش قرار دهیم و همکاری با سازمان مناطق آزاد نمونهای خوب از این امر است.
وی با بیان برخی از مشکلات و موانع دستگاه تعلیم و تربیت خطاب به نمایندگان عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم میکند که یکی از این مشکلات فضای آموزشی است، به شکلی که یک سوم فضای آموزشی از استاندارد مناسب برخوردار نیست و مقاوم سازی این مدارس نیازمند حرکت جهادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تخصیص اعتبارات ویژه مقاوم سازی مدارس است.
فانی با اشاره به اهمیت انگیزه و رضایت شغلی در بین معلمان ادامه داد: ارتقای انگیزه معلمان از مسائل مهمی است که در دستور کار قرار دارد و به همین منظور پیگیریهای جدی در خصوص طرح رتبه بندی معلمان انجام گرفته و امیدواریم که این طرح مهم تا اواخر اسفندماه به مجلس شورای اسلامی ارایه شود تا موجبات ارتقای انگیزه و مهارتهای حرفهای و شغلی معلمان را فراهم سازد.
گفتنی است، در این دیدار نمایندگان عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر لزوم حمایت از وزارت آموزش و پرورش به بیان دیدگاههای خود با وزیر آموزش و پرورش پرداختند.
به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در بیست و سومین اجلاس سراسری نماز که در سالن اجتماعات امام رضا(ع) اهواز برگزار شد، با تأکید بر اینکه در 51 هزار و 500 مدرسه نماز به صورت جماعت اقامه می شود، تصریح کرد: هیچ فریضهای بالاتر از نماز نیست و مقام معظم رهبری در پیامهایی که در اجلاسهای نماز صادر فرمودهاند به فرازهایی مرتبط با آموزش و پرورش اشاره کردهاند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دعوت دانشآموزان به صفوف نماز، توصیه به مدیران آموزش و پرورش برای مسجد سازی و مسجد پردازی در برنامههای فوق العاده، حضور معلمان در صفوف نمازهای مدارس و پیش بینی جایگاه مناسب برای نماز در مدارس از جمله اقداماتی است که در وزارت آموزش و پرورش به منظور ترغیب دانشآموزان به سوی نماز انجام شده است.
وی خاطر نشان کرد: بند یک از اصل سوم قانون اساسی به اهمیت نماز اشاره دارد که ایجاد محیط برای رشد فضایل در راستای گسترش ایمان و اخلاق، نماز نقش بی بدیلی دارد.
فانی بیان کرد: اختصاص بخشی از کتب درسی به نماز، آشنایی معلمان با نماز، شیوه های اثر بخشی بر دانشآموزان، تعیین محل برای نماز در همه مراکز آموزش و پرورش، اقامه نماز در اردوها و جشنوارهها، دستورالعملهایی هستند که وزارت آموزش و پرورش ما را مکلف به توجه بیش از پیش به نماز کرده است.
وزیر آموزش و پرورش به اقدامات انجام شده در راستای ترویج نماز اشاره و اظهار داشت: اجرایی و عملیاتی شدن طرح جامع تقویت و تعمیم فرهنگ نماز در مراکز آموزشی و تربیتی به تصویب وزارت آموزش و پرورش درآمد که در دولت یازدهم عملیاتی میشود.
وی به اجرای طرح ساماندهی ائمه جماعات و روحانیون اشاره کرد و افزود: 17 هزار و 500 امام جماعت و روحانی در در سطح مدارس ساماندهی شدند و ساماندهی 34 هزار نفر از فرهنگیان برای اقامه نماز در مدارس نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.
فانی یاد آور شد: بیش از 100 هزار مدرسه در سطح کشور وجود دارد که آموزش و پرورش موفق شده است در 51 هزار و 500 مدرسه اقامه نماز جماعت داشته باشد و طرح عملی آموزش نماز برای پنج میلیون دانشآموز دوره ابتدایی برگزار شد.
وی با بیان اینکه هر ساله جشن شکوفایی برای دانشآموزان در آستانه تشرف به تکلیف برگزار میشود، تصریح کرد: طرح آموزش تبلیغ و مرجعیت با پوشش یک میلیون و 500 هزار دانشآموز برگزار شد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اعتقاد داریم که بیشتر از اینها باید کار شود و امیدواریم از امکانات دولت استفاده بیشتری برای ترویج امر نماز در مدارس داشته باشیم زیرا اگر در دوره مدرسه، دانشآموز به نماز اعتقاد پیدا کند این اعتقاد ماندگاری بیشتری دارد.
گفتنی است؛ دربیست و سومین اجلاس سراسری نماز از طرف ستاد مرکزی اقامه نماز، از عملکرد وزیرآموزش و پرورش تجلیل به عمل آمد و ستاد اقامه نماز این وزارتخانه به عنوان دستگاه برتر معرفی شد.