خبرگزاری ایسنا: علی زرافشان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه ارتقای مدیریت آموزشگاهی نخستین محور برنامههای ما در سال جدید هستند اظهار کرد: چندین برنامه در این حوزه اجرا خواهد شد که تعالی مدیریت مدرسه از جمله آنهاست.
وی افزود این برنامه به همه مدارس متوسطه اول و دوم تعمیم مییابد. تفویض اختیارات و برنامه محوری از اهداف طرح تعالی است و این طرح نمادی از استقرار نظام مدیریت محور است.
انتخاب و انتصاب مدیران شایسته مدارس
سنجش صلاحیت حرفهای مدیران
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس برنامه دوم ما در سال جاری است گفت: این فرآیند با بکارگیری ظرفیتهای فناوری اطلاعات و با رویکرد داوطلبانه برای انتخاب مدیران اجرا خواهد شد و مدیران مدارسی که قرار است بازنشسته شوند مشخص شده و آنها که داوطلب پذیرش این مسوولیت بودند در سامانهای ثبت نام کردهاند. سه هزار و ۶۰ مدرسه در لیست فراخوان قرار گرفته اند که بیش از ۱۱ هزار همکار ما برای مدیریت این مدارس داوطلب شدهاند که ۲۴ خردادماه آزمون هماهنگی برای انتخاب مدیران شایسته انجام خواهد شد.
وی افزود: سنجش صلاحیت حرفهای مدیران نیز از دیگر برنامههای ماست. اقدامات خوبی انجام شده است تا با بکارگیری روشهای متنوع مدیران شایستهای را برای مدیریت مدارس انتخاب کنیم.
زرافشان به ارتقای آموزشهای مهارتی اشاره کرد و گفت: سال گذشته فضای خوبی بوجود آمد و کار گستردهای در سطح کشور در نهادهای مختلف صورت گرفت که نیروهای مسلح، آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای از این جمله هستند. رئیس جمهور سال گذشته بر ارتقای آموزشهای مهارتی تاکید داشتند.
تخصیص بودجه برای تجهیز هنرستانها
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از سیاستهای ما توسعه کیفی آموزشهای فنی و کاردانش است. تخصیص بودجه برای تجهیز هنرستانها در همین راستا انجام شده است. علی رغم تنگناهای اقتصادی دولت بودجه ۵۲۰ میلیارد ریالی به طور کامل تخصیص و برای تجهیز هنرستانها به استانها ابلاغ شد.
وی افزود: بیش از ۷۰ هزار دانش آموز ما در شاخه کاردانش به شکل برونسپاری و در بیرون از مجموعه آموزش میبینند. ۶۰ میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده بود که تا کنون ۵۰ درصد آن محقق شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه "ایران مهارت" در دوره اول متوسطه سال گذشته رونمایی شد و به اجرا در آمد و در سال جاری ادامه مییابد عنوان کرد: تا کنون در ۱۰ درصد یا ۲۵۰ مدرسه هشت استان این طرح به صورت آزمایشی اجرا درآمده است و امیدواریم از مهر ۹۷ این برنامه را به دیگر استانها تعمیم دهیم.
بررسیهای کارشناسی برای ایجاد بازارچههای کارآفرینی دانشآموزی
ابلاغ دستورالعمل عرضه تولیدات دانشآموزان
زرافشان ادامه داد: به منظور تحقق اشتغال و اقتصاد مقاومتی و کارآفرین پروری ایجاد بازارچههای کسب و کار دانش آموزی را با مشارکت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در دست داریم. آموزشهای کارگاهی به مربیان و دانش آموزان ارائه میشود. تلاش میکنیم کار تیمی را در این کارگاهها به دانش آموزان بیاموزیم.
وی افزود: علاوه بر این اتاقهای کارآفرینی در هنرستانها دایرند و دستورالعملهایی را برای ارائه و عرضه تولیدات دانش آموزان ابلاغ کردهایم. مراکز رشد کارآفرینی نیز در چند استان راه اندازی شده است.
زرافشان با بیان اینکه به دنبال تنوع بخشی به استعدادها و روشها برای هدایت استعدادها هستیم گفت: ارتقای کمی و کیفی پژوهش سراهای دانش آموزی و توسعه جشنوارههای علمی و فرهنگی از دیگر سیاستها و برنامههای ما در سال ۹۷ در راستای شناسایی استعدادها است. به دنبال به رسمیت شناختن هوشهای مختلف هستیم.
ایجاد سامانه ثبت اختراعات دانشآموزان
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به توافق با معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در حوزه نانو پیگیر برگزاری المپیاد هستیم. ایجاد سامانهای برای ثبت اختراعات دانش آموزی نیز از دیگر برنامههای مشترک ما با معاونت علمی است که به زودی بهرهبرداری خواهد شد.
وی به اجرای طرح شهاب در دوره اول متوسطه پرداخت و گفت: بر اساس سند تحول تا پایان سال نهم زمینه سازی برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای متنوع از سال نهم به بعد هویت بخشی به علایق استعدادها مورد تاکید قرار گرفته است. در دوره اول متوسطه افراد به سمت هوشهای برجسته و توانمندیهای ویژه خود هدایت میشوند.
تولید کتب درسی پایه دوازدهم/ تدابیر لازم برای تامین نیروی انسانی این پایه
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به تکمیل استقرار ساختار ۳-۳-۶ گفت: با تکمیل این فرآیند توجه به کیفی بخشی برنامهها و آموزشها بیشتر خواهد شد و با عزم بیشتری ادامه مییابد. تولید کتب درسی پایه دوازدهم از سوی سازمان پژوهش در حال انجام است. برآورد نیروی انسانی برای پایه دوازدهم را نیز انجام دادهایم. تراز نیروی انسانی را بر مبنای جنسیت، رشته تدریس و منطقه فعالیت در سال گذشته تهیه کردهایم.
زرافشان ادامه داد: برای تامین نیروی انسانی گزارشاتی را به مرکز منابع انسانی ارائه کرده ایم. اضافه تدریس همکاران فرهنگی، جذب از طریق آزمون استخدامی جدید و... از جمله راهکارهای جذب نیرو هستند. هماهنگیهایی میان معاونتها وجود دارد و امیدواریم مشکلی برای استقرار پایه دوازدهم نداشته باشیم.