به گزارش گروه حمل ونقل عمومی و شهری شهرداری نیوز ،با حضور قائم مقام و معاونان شهردار تهران و مديرعامل شركت مترو تهران و حومه، روند توسعه شبكه مترو به فرودگاه مهرآباد و فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) بررسي شد.
روز گذشته معاونان شهرداري تهران به سرپرستي دكتر عيسي شريفي قائم مقام شهردار تهران از ساعت 6 صبح به مدت چهار ساعت براي بررسي آخرين وضعيت دو پروژه خط مترو فرودگاه مهرآباد و خط مترو تهران- پرند از بخش هاي مختلف اين دو خط بازديد و در حضور مهندس هابيل درويشي مديرعامل شركت مترو ،مشاوران و پيمانكاران تصميماتي در جهت تسريع در اجراي پروژه ها اتخاذ شد.
قائم مقام شهردار تهران پس از بازديد در جلسه كارگاهي كه در محل نمايشگاه بين المللي(شهر آفتاب) برگزار شد با ارزشمند خواندن اقدامات شركت مترو تهران، مشاوران و پيمانكاران اين دو پروژه تاكيد كرد كه بايد در اجراي عمليات ساخت ايستگاههاي مترو فرودگاه مهرآباد با مسئولان وزارت راه و شهرسازي و فرودگاهي طوري هماهنگي شود كه مسافران بدون طي مسير زائد و تردد در پله هاي ايستگاه مترو و فرودگاه از طريق سالن هاي ترانزيت به شبكه مترو و بالعكس دسترسي داشته باشند.
وي افزود: اين مسئله را كه در همه كشورهاي پيشرفته داراي ناوگان مترو نيز اجرا مي شود قبلاً نيز به هنگام ساخت ايستگاه مترو راه آهن در خط سه تذكر و پيگيري جدي كرديم اما مسئولان وقت راه آهن مانع اين كار شدند و اكنون مسافران مجبورند پس از طي مسير و با زحمت و تردد از پله ها از مترو استفاد كنند كه اميدواريم اين خطا مجدد در فرودگاه تكرار نشود.
شريفي همچنين با ابراز اميدواري به تامين بودجه موردنياز خط مترو تهران - پرند توسط دولت گفت: از آنجا كه سال آينده فاز نخست نمايشگاه بين المللي در شهر آفتاب افتتاح مي شود لازم است كه اين پروژه مترو براي تردد شهروندان به سه بخش شامل فاز يك: شاهد تا شهر آفتاب(نمايشگاه بين المللي)، فاز دو: شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) و فاز سه: فرودگاه امام خمینی (ره) تا پرند تقسيم بندي شود تا حداقل فاز نخست در ارديبهشت ماه سال آينده با افتتاح ايستگاه مترو شهرآفتاب به جابجايي مسافر اقدام كند.
وي با اشاره به دغدغه شهردار تهران براي كاستن از مسافت طولاني جهت تردد مسافران به فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) گفت: بايد به محض تكميل و راه اندازي فاز نخست عمليات فاز دوم اين خط با نهايت دقت در طراحي ايستگاهها و مسير حركت قطارها در كمترين زمان ممكن به انجام برسد؛ضمناً فاز نهايي پروژه نيز منتظر تامين بودجه دولت محترم خواهد بود كه اميدواريم بموقع پرداخت شود.
در آغاز جلسه نيز مهندس هابيل درويشي مديرعامل شركت مترو تهران وحومه با ارائه گزارشي از روند توسعه اين دو پروژه گفت: خط مترو فرودگاه مهرآباد تاكنون بالغ بر 60 درصد پيشرفت فيزيكي داشته كه با فعاليت دو شيفته و تزريق بودجه لازم اميدواريم بتوانيم تا پايان سال اين خط اولويت دار را براي بهره برداري آماده كنيم.
وي خط مترو فرودگاه را از نظر طراحي قطارها، ايستگاهها و برنامه ريزي حركت ها منحصربه فرد و متفاوت از ديگر خطوط مترو تهران توصيف كرد و تردد دو منظوره(با راهبر و راننده يا بدون راننده) و نيز مبلمان داخلي واگنها براي حمل وسايل همراه مسافر را از جمله برخي ويژگيهاي اختصاصي آن برشمرد.
درويشي تاكيد كرد كه اين شركت از نظر توان مهندسي هيچ مشكلي ندارد و چنانچه بودجه موردنظر طرح ها بموقع پرداخت شود هيچ پروژه اي از برنامه زمانبندي خود عقب نخواهد ماند؛ ضمن اين كه بايد بگويم واگن ها، ايستگاهها و زمانبندي حركت قطارها در خط متروي فرودگاه بين المللي امام خميني ( ره ) نيز به خاطر تردد مسافران پروازهاي خارجي و زيارتي همانند خط فرودگاه مهرآباد، ويژه خواهد بود به طوري كه در بخشي از مسير ظرفيت سرعت قطارها تا 120 نيز قابل افزايش است.
مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه ( مترو ) درباره پروژه خط مترو تهران - پرند نيز گفت كه برابر تصميمات و در صورت تامين بودجه، فازبندي پروژه زودتر از موعد تكميل مي شود و اميدواريم دولت به وعده هاي خود درباره اين پروژه و ديگر پروژه هاي اقماري توجه جدي داشته باشد.