اقتصاد > صنعت - روزنامه ایران نوشت: افزایش قیمت خودروها به خاطر تأخیر در ابلاغ آییننامه واردات خودرو بود.
پیشبینیها در مورد بازار خودرو درست از آب درآمد. قیمت خودروهای داخلی و خارجی کاهش پیدا کرد و عطش خرید خودروهای خارجی کم شد. قبل از آنکه آیین نامه واردات خودرو ابلاغ شود بازار خودروهای داخلی و خارجی آشفته شده بود. واردکنندگان خودروهای خارجی هر روز قیمتها را تغییر میدادند و مرتب از اینکه ثبت سفارش واردات خودرو بسته است انتقاد میکردند و مسبب گرانیها را در تصمیم دولت میدانستند.؛ فروشندگان خودروهای داخلی هم از آب گل آلود ماهی گرفتند و قیمت ها را بالا بردند. در این میان خودروهای کمتر از 60 میلیون تومان بین 300 تا 600 هزار تومان گران شد. خودرو دنا 400 هزار تومان و ساندرو هم 600 هزار تومان گران شد. سایر خودروها هم نوسان قیمت را تجربه کردند. خودروهای چینی هم بین یک تا 3میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. خودروهای بیش از 100 میلیون تومان قیمت تولید داخل نیز به یکباره تا 5 میلیون تومان گرانتر شدند. در این میان خودرو سراتو پیشتاز افزایش قیمتها بود و توانست رکورد رشد قیمت را در بین تولیدات داخلی با 14میلیون تومان بزند. حال با گذشت زمان، قیمت خودروهای داخلی کاهشی بوده است. دنا، ساندرو، تیبا، تندر90، پژو 206 و رانا نسبت به ماه قبل ارزانتر شدهاند. در این راستا قیمت پژو 405 مدل 97 که در روزهای گذشته در بازار به 33 میلیون تومان رسیده بود، حالا با کاهش 400 هزار تومانی روبهرو شده و در بازار به قیمت 32میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش میشود، البته خودروهایی که تولید آنها کم است مانند 207 همچنان در بازار گرانتر است و هیچ کاهش قیمتی را شامل نشدند.
خودروهای خارجی هر کدام برای خود بازاری دست و پا کردند که پیش از این هیچ کس تصور آن را نمیکرد. چند مدل خودرو در مدت یک هفته 150 الی 200 میلیون تومان گران شد. وقتی زمزمه محدودیت در واردات خودروها با قیمت بیش از 40 هزار دلار در بازار شنیده شد، خودروهای گران قیمت، سر به فلک کشیدند و افزایشی را تجریه کردند که قابل پیشبینی نبود. خودروهای گران قیمت بعد از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، به خود تکانی ندادند و سعی کردند همان قیمتها را حفظ کنند،اما سایر خودروهای خارجی که بین 20 تا 50 میلیون تومان گران شده بودند با ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، تا حدی از قیمتهای خود عقب نشینی کردند. با این تفاسیر بازار خودروهای داخلی و خارجی در حال سر و سامان گرفتن است و به نظر میرسد قیمت خودروهای خارجی و داخلی کاهش دوبارهای را تجربه کند.یکی از دلایل پیشبینی کاهش قیمت، افزایش واردات و تولید خودروها است.
از طرفی با معرفی محصولات جدید قیمت خودروهای قدیمی ارزانتر خواهدشد. درمورد خودروهای وارداتی هم به جهت باز شدن ثبت سفارش قیمتها در مسیر کاهش قرار میگیرد.فرهاد احتشامزاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو معقتد است: از صبح روز گذشته سایت ثبت سفارش برای شرکتهای واردکننده غیرنمایندگی رسمی، مجدداً فعال شد و امکان ثبت سفارش برای این دسته از واردکنندگان وجود دارد. فعال بودن واردکنندگان غیر رسمی در کنار نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی، مثبت بوده و باعث افزایش رقابت و تعدیل قیمتها در این بازار میشود. چندی یپش سوناتا هیبریدی با رشد 25 میلیون تومانی با قیمت 223 میلیون تومان، توسان با رشد 15 میلیون تومانی با قیمت 245 میلیون تومان، سانتافه با رشد 15 میلیون تومانی با قیمت 285 میلیون تومان، النترا با رشد 5 میلیون تومانی با قیمت 185 میلیون تومان، سراتو با رشد 5 میلیون تومانی با قیمت 180میلیون تومان، اپتیما با رشد 18 میلیون تومانی با قیمت 223 میلیون تومان، رافور با رشد 38میلیون تومانی با قیمت 308 میلیون تومان بهفروش میرسید. حال قیمت خودروهای عنوان شده در بازار بین دو تا سه میلیون تومان کمتر شده است. به هر ترتیب افزایش قیمت خودروها به خاطر تأخیر در ابلاغ آییننامه واردات خودرو بود.
35224