نرخ بیکاری جوانان بالاست و حدود 20 درصد است. با توجه به اینکه 840 هزار نفر پیشبینی میکنیم سال آینده وارد بازار کار شوند، کار عظیمی در بازار کار داریم تا برای این عرضه عظیم شغل ایجاد کنیم.»
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر باقری در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرگزاری خبرآنلاین در این خصوص که افزایش قیمت حاملهای انرژی که در لایحه بودجه سال آینده برنامهریزی شده، آیا خلاف و در تضاد با برنامه اشتغالزایی دولت نخواهد بود؟ اظهار داشت: اصلاح قیمت حاملهای انرژی بسته به توافق و تعامل ما با مجلس دارد و با توجه به شرایط کشور برنامهریزی صورت گرفته خواهد شد.
باقری افزود: در کل بستگی به نظر مجلس دارد، اما اصلاح قیمت انرژی که مطرح شده، حداقل در حوزههای مربوط به تولید دنبال نشده است.
وی گفت: آنچه که در اصلاح قیمتها نهایی میشود، بسته به تعامل ما با مجلس دارد. با توجه به شرایط کشور، به طور طبیعی آنچه که مجلس در صحن علنی تصویب میکند، مورد نظر ما خواهد بود.
باقری تصریح کرد: در بخش تولید مثلا مسایل مربوط به برق و گاز دنبال نشده است؛ به خاطر همین نکتهای که هزینه تولیدکننده بالا نرود. بنابراین اصلاح قیمت حاملهای انرژی فکر میکنیم در حوزه تولید اثر آنچنانی نداشته باشد؛ البته سرریز اصلاح بقیه حاملهای انرژی میتواند اثر بگذارد.
وی متذکر شد: ولی این اصلاح قیمتها وقتی که منابع آن مشخص باشد و به صورت هدفمند در بخش تولید ورود کند، آن زمان قضیه فرق میکند. بنابراین از یک زاویه اصلاح قیمتها خیلی اثری روی بخش تولید نمیگذارد، چون حامل حوزه تولید تحتتاثیر قرار نگرفته و نکته دوم این است که منابعی که ایجاد میشود، صرف تولید خواهد شد. اما آنچه که در اصلاح قیمتها به نتیجه میرسد، باید منتظر تعامل با مجلس باشیم.
آخرین وضعیت بودجه در مجلس
سخنگوی سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه 97 درباره آخرین وضعیت بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: چند تبصره درآمدی بودجه سال آینده هنوز روی آن در مجلس بحث نشده است؛ تبصره شماره 4 درباره استفاده از صندوق توسعه ملی، تبصره 14 درباره هدفمندی یارانه ها و تبصره 18 درباره اشتغال.
وی افزود: کمیسیون تلفیق این تبصرهها را برعهده کارگروه گذاشته است و قرار است دقیقتر به این تبصرهها ورود کنند.
سخنگوی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رویکرد ما با مجلس کاملا تعاملی است، عنوان کرد: امروز درباره تبصره 18 و ایجاد اشتغال صحبت میکنیم. براساس آمار و ارقام حدود 3 میلیون نفر بیکار داریم و بخشی از این بیکاران در حوزه دانشآموختگان دانشگاهی هستند.
باقری تصریح کرد: از سال 93 اتفاق خوبی در مشارکت اقتصادی افتاده و تمایل حضور افراد برای ورود به بازار کار افزایش یافته است، اما از آن سمت، فارغالتحصیلان دانشگاهی حدود 840 هزار نفر سالانه از دانشگاهها فارغالتحصیل میشوند و حدود 670 هزار نفر سالانه وارد بازار کار میشوند.
وی متذکر شد: نرخ بیکاری تابستان امسال 11.7 درصد بود، بنابراین مجموعه اقدامات دولت در سال 96 توانسته 750 هزار شغل ایجاد کند و نرخ بیکاری یک واحد درصد کاهش پیدا کند.
نرخ بیکاری جوانان بالاست
سخنگوی سازمان برنامه و بودجه گفت: نرخ بیکاری جوانان بالاست و حدود 20 درصد است. با توجه به اینکه 840 هزار نفر پیشبینی میکنیم سال آینده وارد بازار کار شوند، کار عظیمی در بازار کار داریم تا برای این عرصه عظیم شغل ایجاد کنیم. اگر بخواهیم 980 هزار شغل جدید ایجاد کنیم، نرخ بیکاری 11.2 درصد میشود.
باقری ادامه داد: تبصره 18 لایحه بودجه سال آینده براساس این دغدغه شکل گرفته است. دولت در سالهای 95 و 96 برنامه رشد اشتغال فراگیر داشته و حتی بحث اشتغال عشایری و روستایی را دنبال کردیم.
وی با اشاره به ماحصل برنامههای دولت در حوزه ایجاد اشتغال، اظهار داشت: منابع 17 هزار و 400 میلیارد تومانی در راس تبصره 18 وجود دارد. اینکه منابع صرف شده برای این تبصره از بودجه عمومی یا اصلاح قیمت حاملهای انرژی تامین خواهد شد، به تصمیم مجلس برمیگردد.
باقری اظهار داشت: معادل 17 هزار و 400 میلیارد ریال جمع در نظر گرفته شده برای اشتغال از منابع عمومی بودجه 97 دولت است؛ بر این اساس آنچه که در تبصره 18 نوشته شده است، به نحوی است که 17 هزار و 400 میلیارد تومان از منابع عمومی، 15 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی، 35 هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی و بازارهای مالی و 6 هزار میلیارد تومان از الباقی منابع مالی قانون اشتغال روستایی و عشایری و 2 هزار میلیارد تومان برای اشتغال حمایتی است که این ها منابعی است که برای تبصره 18 در سال آینده قرار داده شده ولی باید توجه داشت که این منابع، به صورت اهرمی وارد اقتصاد شده و نقش آن می تواند کمک به آموزش، یارانه دستمزد یا مواردی از این دست باشد.
محورهایی که دولت در ایجاد اشتغال دنبال می کند
وی افزود: ما در تبصره 18 به دنبال ایجاد اشتغال هستیم، اما واقعیت این است که دولت در کنار اشتغال چند محور دیگر را نیز میخواهد دنبال کند و در این رابطه مساله بهبود حمل و نقل عمومی درونشهری و برونشهری اهمیت دارد.
سخنگوی سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: یکی دیگر از حوزههایی که دولت به آن خواهد پرداخت، مسکن است. دولت این مساله را تدارک دیده که تامین مسکن در بافت روستایی، مسکن اجتماعی و بافت فرسوده طراحی شده است و بنابراین فضای تبصره 18 ضمن اینکه به بحث اشتغال می پردازد، برخی از محورهای مهم مدنظر دولت را هم پوشش می دهد.
این مقام مسوول در سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به دنبال ایجاد اشتغال برای یک میلیون و 33 هزار نفر هستیم، گفت: در حوزه کشت گلخانهای و ماهی در قفس، کار را پیش بردهایم.
باقری با اشاره به بخش مسکن، تصریح کرد: دو برنامه مشخص بافتهای فرسوده و تامین مسکن روستایی و اجتماعی را دنبال خواهیم کرد. در مجموع برآورد ما این است که با 200 هزار واحدی که در سال 97 دنبال میکنیم، حدود 300 هزار شغل ایجاد میشود.
وی متذکر شد: برآورد ما این است که اگر از روش سنتی در بافتهای فرسوده جلو رویم، 6 هزار و 800 میلیارد تومان پول مورد نیاز است که یکهزار و 500 میلیارد تومان را دولت میگذارد و 2 هزار و 500 میلیارد تومان را بانکها.
سخنگوی سازمان برنامه و بودجه گفت: در مورد مسکن روستایی و اجتماعی، نرخ سود تسهیلات 5 درصد خواهد بود.
رویکردهای متفاوت بودجه 97
باقری در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص بودجه عملیاتی گفت: از سال 97 بودجه کشور عملیاتی خواهد بود و بر اساس عملکردی که تاکنون وجود داشته، تخصیص بودجه صورت گرفته و در سال آینده نیز این نظارت به این نحو ادامه خواهد یافت و نظارت به صورت مشخصی پیش خواهد رفت.
وی با بیان اینکه برنامه دولت شفاف سازی و انجام بودجه بر اساس عملکرد است که به نظر می رسد محصول خوبی حاصل شود؛ پس بر اساس عملکرد بودجه سال آینده را تخصیص خواهیم داد.
باقری در خصوص کسری بودجه نیز گفت: بودجه سال 97 کل کشور با رویکردی متفاوت از سالهای قبل ایجاد شد و سازمان برنامه اصرار داشت که اعداد واقعی در بودجه وارد شود؛ پس بودجه سال 97 در برآورد منابع و مصارف دقیق است و اینکه آیا قسمتی از منابع رخ می دهد یا خیر، برداشت این است که منابع تحقق می یابد.
توضیح درباره کسری احتمالی هدفمندی یارانه ها
باقری در خصوص کسری احتمالی هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی در بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت: موضوع هدفمندی یارانه ها در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۷ دیده شده و در لایحه بودجه نیز، این تبصره در حالت تراز منابع و مصارف قرار دارد و اعداد و ارقام هم مشخص است؛ اما آنچه که ملاک عمل در پرداخت یارانه نقدی است، تعامل دولت و مجلس در صحن مجلس است.
سخنگوی سازمان برنامه و بودجه افزود: در واقع در چند روز گذشته، جلساتی با کمیسیون تلفیق و نمایندگان برگزار شده و تعاملاتی برقرار شده است تا بتوان تعیین کرد در فضای سال ۹۷ چگونه هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی به اجرا درآید، اما به هر حال، برنامه دولت مشخص است و جدای از بحث اشتغال، حمایت از فقرا و افراد در فقر مطلق، در اولویت قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور، ۷ هزار میلیارد تومان منبع را برای حمایت از فقرا قرار دادهایم؛ ضمن اینکه ۴ هزار میلیارد تومان معادل همان پولی است که در سال ۹۶ نیز برای حمایت از اعضای کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار داده شد که بر این اساس دولت برای حمایت موثر از فقرا، پرداختی به اعضای کمیته امداد را چند برابر کرده است؛ یعنی یک خانوار یک نفره که ۹۵ هزار تومان می گرفت، الان ۱۹۵ هزار تومان می گیرد، یا یک خانواده ۵ نفره، اکنون ۷۰۰ هزار تومان ماهانه دریافت می کند.
باقری در ادامه گفت: دولت همت می کند تا به کسانی که زیر خط مستمری تعیین شده، هستند، پرداخت مضاعف داشته باشد تا به یک حد مشخصی برسند، پس هزینه کرد ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ ادامه مسیر سال گذشته است تا تمام خانوارهایی که زیر خط مستمری، درآمد داشته باشند را پوشش دهیم.
وی اظهار داشت: به دنبال پرداخت یارانه به گروههای هدف که در حال تعیین هستند، هستیم و اکنون به دنبال حذف برخی از افرادی هستیم که درآمد بسیار بالایی هستند؛ اما به هرحال آنچه که در مجلس جمع بندی میشود، ملاک عمل خواهد بود و جامعه هدف نیز تا هفته آینده مشخص خواهد شد. ولی به اقشار ضعیف بیشتر پرداخت بیشتری خواهد شد؛ ولی اینکه در نهایت چه سطحی از درآمد برای حذف یارانه نقدی تعیین شود، در تعامل با مجلس تعیین خواهد بود.
باقری گفت: جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۷ و منابع و مصارف آن در تعامل با مجلس تعیین خواهند شد. اگرچه ممیزی ها هم البته انجام شده است و کسانی که از سطح درآمد بالاتر یا پایین تر هستند.