جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 5 دی 1396     
صدر اعظم نوری در صحن علنی شورا:
آماده سازی 15 هزار قبر جدید

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تصریح کرد: بنا بر پیش بینی تعداد تلفات در زلزله احتمالی تهران، شهرداری تهران مکلف به تامین زمین آرامستان ها و کفن و دفن 500 هزار نفر کشته است، در صورتی که در شرایط فعلی تنها امکان خدمت رسانی برای 15 هزار نفر کشته وجود دارد و اقداماتی برای خرید زمین جهت آماده سازی  15 هزار قبر جدید در دستور کار است. 

 

 در سی و سومین جلسه شورای شهر تهران زهرا صدراعظم نوری در نطق پیش از دستور خود با گرامی داشت سالروز زمین لرزه بم، گفت: سرانجام تهران لرزيد و با هر لرزش خود باور ما را نيز تكان داد. پایتخت لرزيد و به خاطرمان آورد كه آنچه در آينه آمار و احتمالات نگرانش بوديم، هر آينه به ما نزديك تر از خطوط نمودار است.

وی در ادامه تصریح کرد: تهران لرزيد و نشان داد كه پايتخت، اين كلانشهر با عظمت و پر ابهت چه بي پناه و مظلوم تاب لرزه های كوچك را هم ندارد چه رسد به زلزله اي مهيب!

 رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران لرزيد و نشان داد اين شهر بزك كرده با ساختمان‌هاي سر به فلك كشيده به قدر پناه گرفتن عده كمي از ساكنانش هم فضاي امن و آرام ندارد، عنوان کرد: زمین لرزه اخیر نشان داد اين حجم از قانون و مصوبه و دستورالعمل با اولين تكان زمين، توان مقاومت از كف مي‌دهد و ساز ناكوك بي برنامه گي و ناهماهنگي گوش فلك را كر مي كند.

اصدراعظم نوری افزود: آیا مسئولان شهری هم از امکان بروز این حادثه بزرگ ملی به خود لرزیده اند، آیا به عواقب بسیار تلخ این مانور بزرگ الهی به خودآمده اند یا اینکه این سوالات و هشدارها هم در کنار همه مطالبات بی پاسخ از خاطرمان رفت و جای خود را به روزمرگی و توجیهات بی شمار و تن دادن به قضا و قدر الهی خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه این بار فرق می کند و در صورت بروز زمین لرزه شدیدتری در پایتخت اساس اراده امور دچار اختلال جبران ناپذیری خواهد شد، گفت: اقدامات غیر اصولی و بارگذاری های غیر کارشناسی آن هم در پهنه های خطرناک که پتانسیل ریسک بالایی دارند این شهر را آبستن حوادث متعددی کرده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: به صورت نمونه می توان به  979 ساختمان بلند مرتبه در تهران اشاره کرد که 480 ساختمان در دهه اخیر ساخته شده و از این تعداد 25 درصد از آنها عمدتا در مناطق با بافت فرسوده و 95 ساختمان حتی ابتدایی ترین تجهیزات ایمنی در حد کپسول آتش نشانی را هم ندارند.

زلزله تهران تجربه منحصر به فردی خواهد بود

وی فاجعه ساختمان پلاسکو را به عنوان یکی از صدها ساختمان نا ایمن در بافت فرسوده شهر تهران و به عنوان گواه خوبی بر این مدعا دانست و افزود: حادثه پلاسکو به دلیل وسعت فاجعه، آن را از یک حادثه منطقه ای به یک حادثه ملی تبدیل کرد، حال باید توجه کنیم که یک زلزله شدید در تهران شبیه هیچ‌کدام از زلزله‌ها نظیر زلزله سال 1357طبس، 1369 منجیل، 1382 بم و 1391 ورزقان نخواهد بود و احتمالاً تجربه منحصربه‌ فردی خواهد بود.

به گفته صدراعظم نوری، در مطالعه‌ای که در سال گذشته انجام شده مشخص شد در منطقه مرکزی به ویژه در جنوب غرب و جنوب شرق تهران بالاترین ریسک را شاهد هستیم و بر اساس بررسی به عمل آمده از سوی جایکا و محققان ژاپنی در سال 2004 در صورت بروز زلزله به طور متوسط بین یک تا دو میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه با نیم نگاهی به این آمار مهیب عقل سلیم حکم می کند که آمادگی لازم جهت مقابله با زلزله های احتمالی در هر سطح و جایگاهی باید وجود داشته باشد، گفت: مسئولان و مردم از برنامه ریزی و آگاهی کافی برای مقابله با بدترین سناریوها نیز برخوردار باشند.  

صدراعظم نوری افزود: از این منظر زلزله 29 آذر را می توان زنگ خطری تلقی کرد که باید سطح هوشیاری مقامات و مردم را افزایش دهد، حال لازم است مروري كوتاه بر اين حادثه و رویدادهای پیرامون آن داشته باشم. زلزله در ساعت 23:27 چهارشنبه شب رخ داد و در پهنه تهران کاملا احساس شد و متعاقب آن پس از دقایقی توسط رییس لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک، مرکز سطحی زلزله به مرکزیت محدوده ماهدشت تا اشتهارد با بزرگی 2/5 ریشتر گزارش شد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورا افزود: پس از این اطلاع رسانی با تشکیل ستاد مدیریت بحران، کارگروه های مختلف مرتبط با مدیریت بحران فراخوانده شدند و در پي آن هر یک از دستگاه‌های اجرایی از قبیل شهرداری، وزارت نفت، هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی و... اخباری را اعلام و به نوعی اعلام حضور رسانه ای کردند.

وی با بیان اینکه علی رغم این که در همان دقایق و ساعت اولیه پس از مشخص شدن کانون زلزله توسط کارشناسان پژوهشگاه زلزله شناسی و سایر صاحب نظران متخصص مرتبط، توان لرزه زایی گسل مسبب، اعلام شد و اين که عامل زلزله می تواند گسل ماهدشت و یا در ادامه گسل اشتهارد (با طول ٣٠ کیلومتر) باشد، گفت: با این حال در اطلاع رسانی ستاد مدیریت بحران و سازمان مدیریت بحران شهر تهران از نگرانی مردم کاسته نشد و عملا نحوه اعلام خبر با سطح زلزله رخ داده هماهنگ نبود و اخباري با اعلام هشدار و نا ایمن بودن منازل و لزوم جاگرفتن در مراکز امن دائما توصیه شد.

 صدراعظم نوری با اشاره به اینکه در ادامه اطلاع رسانی‌ها کماکان بر پایه نا ایمن بودن و حضور در فضای باز و مناطق امن هشدار داده می شد، گفت: پيامد این ناهماهنگی آن بود كه ديديم و شنيديم. سيل صدها هزار خودرو و وسيله نقليه به سوي جايگاه هاي عرضه بنزين، و ترافيك بي سابقه در شرايطي كه نفس تهران به خاطر آلودگي روزهاي اخير به شماره افتاده بود.

 رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر ادامه داد: آنچه پیرامون زلزله فوق در راستای تقویت مدیریت بحران قابل تذکر است این است که؛ در همان دقایق و ساعت اولیه هر یک از مسئولان سازمان هاي اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی و ... خبر رسانی كردند؛ اما نوع خبررساني صرفا در حیطه وظایف تخصصی شخص یا سازمان مربوطه نبود و بلکه فراتر از آن در زمینه احتمال رخداد زلزله و موارد تخصصی خارج از صلاحیت نیز سخن گفته شد که این موضوع باعث دامن زدن به شایعات و رواج مطالب غیرتخصصی و ناهنجاری خبری شد.

  وی ضمن تشکر از صدا و سیما و مسئولان عنوان کرد: می توان گفت که رفتار و واکنش شهروندان تهراني که در حدود ٤٠ تا ٥٠ کیلومتر با مرکز زلزله فاصله داشتند به صورت اضطراب، سردرگمي، هجمه، عدم کنترل اولیه به رفتار تخصصی در تعامل زلزله و ایجاد مشکلاتی هر چند کم در حمل و نقل، مسدود شدن برخی مسیرهاي ارتباطي و هجوم به پمپ بنزين ها را نشان داد كه اين موضوع نتيجه ضعف در آموزش و اقدامات ترویجی در مقابله با بحران و ناشی از ذهنیت مردم به مخاطرات و پیامدهای زلزله بود که باید سازمان‌های مسئول در این راستا تلاش کنند.

  صدراعظم نوری با تاکید بر اینکه در واکنش اضطراری در حین زلزله به ویژه در ١٢ ساعت و ٢٤ ساعت اولیه مطابق دستورالعمل ها در هر ساعت ارزیابی سریع، به روز رسانی و آنلاین بودن اطلاعات جدید و دقیق به شهروندان ضروری است، خاطرنشان کرد: اما در اخبار صدا و سیما متاسفانه خبرهای مربوط به ساعت اولیه که شامل پناه بردن به جای امن و ... بود با همان وضعیت در طی ساعات پایاني روز پنج شنبه نيز به تکرار منتشر می شد که لازم است خبر در هر ساعت از مراحل بحران، اصلاح، کامل و متناسب با تغییر وضعیت بحران تکمیل و آخرین وضعیت و نوع اقدامات جدید اطلاع رسانی شود.

به گفته رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، وجود سازوكار منسجم و علمي جهت اطلاع رسانی و همچنین سخنگوی واحد برای اطلاع رسانی ستاد بحران ضرورت داشت.

برخی مسئولان و رسانه های اجتماعی در امر اطلاع رسانی زلزله آتش به اختیار بودند

وی با تاکید بر اینکه برخی مسئولان و رسانه های اجتماعی تلگرام در امر اطلاع رسانی آتش به اختیار بودند، گفت: فقدان یک فرماندهی واحد برای ایجاد هماهنگی میان دستگاه ها محسوس بود و بخش عمده ای از اقدامات دستگاه ها در حد توصیه به شهروندان سپری شد.

صدراعظم نوری با تاکید بر اینکه باید گزارشی از عملکرد هریک از نهادها به شورا ارائه شود، گفت: در بخش واکنش اضطراری از چرخه مدیریت بحران عدم آمادگی کامل بین دستگاه ها كاملا محسوس بود. براي مثال برخی مراکز عمومی در صورت اطلاع رسانی ستاد مدیریت بحران باید فضاهای خود را در اختیار شهروندان می گذاشتند. در این راستا بسیاري از مدارس، ورزشگاه ها، پادگان ها، مساجد و فضاهای باز دولتی نیز می توانستند به شیوه شایسته و مناسب تر ارايه خدمات دهند و پذيراي همشهريان عزيز باشند.

 رئیس کمیسیون شورای شهر تهران در خصوص عملكرد تجهیزات سیستم هشدار سریع و شتاب نگارهای سازمان مدیریت بحران نیز گفت: اینکه سیستم های مذکور چه هشدار ها و چه تغییراتی را ثبت كرده اند، اعلام نشده است و به عبارتی توان و ظرفیت مقابله با بحران از سوی سازمان مدیریت بحران شهر تهران قابل ارزيابي نیست.

وی افزود: هر چند که مطابق برنامه 5 ساله دوم مقرر شده بود تعداد50 ایستگاه شتاب نگار بر روی نقاط حساس و گسل های شهر تهران نصب شود، با نزدیک شدن به اتمام برنامه 5 ساله دوم تا کنون تنها و تنها 4 ایستگاه شتاب نگار آن هم بر روی گسل مشا-فشم نصب و قابل بهره برداری است.

صدراعظم نوری افزود: بر اساس قوانین و دستورالعمل های مصوب در خصوص آمادگی برای ارائه خدمات امداد و نجات در شرایط زلزله با وجود کمبود تجهیزات، امکانات و آتش نشان موظف و داوطلب، آیا ظرفیت ارائه خدمت در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با تعداد 130 ایستگاه فعال که در حدود 13 درصد از آنها نیز به دلیل نا ایمن بودن ساختمان در زمان زلزله از مدار خارج خواهد شد، وجود دارد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در شرایطی که از 374 مخزن پیش بینی شده در نقاط امن، تنها دو مخزن آب اضطراری قابل بهره برداری است، گفت: آیا این مقدار محدود، تکافوی نیاز آب بهداشتی برای بیش از 5/1 میلیون نفر حادثه دیده را دارد.

  وی با اشاره به اینکه داستان تلخ کمبود تجهیزات به موارد بالا ختم نمی شود، یادآور شد: تراژدی وقتی نگران کننده تر است که محل درمان آلام و دردهای مصدومان زلزله و مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، با آمار 75 درصد بیمارستان فرسوده و نا ایمن که قدمت بسیاری از آنها بیش از 50 سال است، تا چه حد تاب تحمل زلزله و قابلیت ارائه خدمات را دارد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: بنا بر پیش بینی تعداد تلفات در این خصوص، شهرداری تهران مکلف به تامین زمین آرامستان ها و کفن و دفن 500 هزار نفر کشته است، در صورتی که در شرایط فعلی تنها امکان خدمت رسانی برای 15 هزار نفر کشته وجود دارد و اقداماتی برای خرید زمین جهت آماده سازی  15 هزار قبر جدید در دستور کار است. 

صدراعظم نوری خاطرنشان کرد: چنانچه این زلزله را تجربه يك مانور عملی فرض کنیم شايسته است درس هایی که گرفته ایم از خلاها، كمبودها و عدم هماهنگی ها و صدها اقدام و تکلیف ديگر را به دور از هر گونه نگاه مغرضانه در بوته آزمون و ارزیابی قرار داده و براي رفع آن هر آنچه در توان داريم، به کار گیریم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: