جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 11 آذر 1396     
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران:
حذف سه ایستگاه از خط 7 مترو با هدف افتتاح زودهنگام

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛ دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: با هدف افتتاح زود هنگام خط 7 مترو در اواخر دوره قبلی مدیریت شهری تهران، 3 ایستگاه مصوب در طرح جامع ریلی شهر تهران حذف شد.

 

محمد کرونی با اشاره به بازدید گروه تخصصی کمیسیون از مناطق 13 و 14 شهر تهران افزود: بازدیدهای کارگروه تخصصی کمیسیون عمران پیرو تاکید ریاست و اعضای این کمیسیون  برای اولویت بندی پروژه های عمرانی و  ترافیک مناطق شهر تهران برای بودجه سال 97  انجام می شود. 

وی ادامه داد: در بازدیدهایی که در ماه های اخیر از وضعیت عملیات عمرانی پروژه های مناطق داشتیم شاهد بروز مشکلات و معضلات زیادی در خصوص اولویت بندی پروژه ها و تخصیص بودجه بودیم که این امر ناشی از رویکرد شهرداری تهران در سال های گذشته داشته است.

 تعریض باند شمالی خیابان پیروزی؛ پروژه بر زمین مانده

دبیر کمیسیون  عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به بازدیدی که از منطقه 13 توسط گروه تخصصی کمیسیون  بیان کرد: در جریان بازدید از منطقه 13 با دو مشکل بزرگ  تعریض کامل خیابان پیروزی و گره های ترافیکی روبه رو شدیم. 

وی با بیان اینکه مطالبه اصلی و معضل ترافیکی مردم ساکن این منطقه اجرای کامل طرح تعریض خیابان پیروزی است، یادآور شد: البته در سال های گذشته بخش زیادی از جنوب این خیابان واقع در منطقه 14 بازگشایی شده است، اما باند شمالی در بخش هایی دچار معارض ملکی هستند که باید مشکلات این باند نیز توسط منطقه حل شود.

کرونی با اشاره به معضل گره های ترافیکی منطقه 13 تاکید کرد:‌ یکی دیگر از بررسی هایی که انجام دادیم، گره های ترافیکی بود که عمده این مشکل نیز با عدم اجرای کامل طرح تعریض بخش های باقیمانده خیابان پیروزی در ارتباط  بود.  از جمله گلوگاه های ترافیکی منطقه می توان به مشکل ترافیک تقاطه پیروزی نبرد چهارراه کوکاکولا، خیابان پنجم نیروی هوایی، فلکه اول و دوم،‌ خیابان ایران مهر، خیابان اقبال لاهوری، خیابان افروز جنب فروشگاه اتکا، خیابان شهبازی تا میدان شهدا و سه راه تهرانپارس جنب پایانه مسافربری شرق تهران را نام برد.

 به گفته وی این 8 مورد جزء هشت گره ترافیکی منطقه 13 محسوب می شود. در اینجا در ابتدا اگر بحث تعریض خیابان پیروزی به طور کامل انجام شود؛ بخش قابل توجهی از این گره ترافیکی باز خواهد شد.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مشکل دیگر منطقه 13 لزوم احداث دسترسی های خط 4 مترو در این محدوده بود، گفت: اگر هر کدام از این دسترسی ها راه اندازی شود، چیزی در حدود 35 تا 40 درصد ظرفیت مسافرپذیری در ایستگاه های مترو خواهیم داشت. البته این حجم مسافرپذیری هم یک فرصت و هم یک تهدید است. فرصت از این جهت که شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه مترو روی می آورند و این مساله در کاهش بار ترافیکی در این محدوده تاثیرگذار است.

به اعتقاد وی با توجه به اینکه همچنان مترو با کمبود ناوگان رو به روست و با ایجاد این دسترسی ها حتما این خط با مشکل شلوغی در ایستگاه ها روبه رو خواهد شد.

به طرح های عمرانی  فاقد پیوست ترافیکی بودجه تخصیص داده نمی شود

محمد کرونی با تاکید بر اینکه در سال آینده پروژه های عمرانی که فاقد پیوست اجتماعی و ترافیکی باشند؛ بودجه تخصیص داده نمی شود، افزود:  تمامی مناطق  برای سال آینده مکلف شدند،  ابتدا  پیوست های ترافیکی تمامی پروژه های عمرانی اولویت دار خود را به کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ارائه دهند تا بعد از بررسی های تحصصی در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران بودجه به آنها تخصیص داده شود. به طور قطع در سال آینده هیچ پروژه ای بدون دشتن پیوست ترافیکی و اجتماعی کلید نخواهد خورد.

به گفته وی؛ بخش عمده معضلات تهران بحث گره های ترافیکی است. اگر مناطق را ملزم به پیوست های ترافیکی طرح های عمرانی کنیم حتما بخش قابل توجهی از معضلات شهر تهران حل خواده شد. همچنین  یک توافقطی با مناق و پلیس راهور تهران بزرگ انجام خاوهیم داد مبنی بر اینکه اگر پیوست های ترافیکی برای طرح های شهری موجود نباشد قطعا مجوزهای بهره برداری از پروژه ها صادر نمی شود.  

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه منطقه 13 از نظر پروژه های عمرانی منطقه غنی ای نیست، ادامه داد: یکی از پرژه های منطقه احداث یادمان شهدا در کنار  پادگاه سپاه بود که مراحل نهایی خود را می گذارند و تا انتهای سال نیز به بهره برداری می رسد. یکی دیگر از پروژه ها نیز  تکمیل مرکز جمع آوری پسماند این منطقه بود که ظرفیت جمع آوری 200 تن زباله در روز، پردازش و تفکیک زباله را دارد و می تواند به مناطق هجوار نیز خدماتی ارائه دهد. 

وی با اشاره به روند نوسازی بافت فرسوده در منطقه 13 یادآور شد: شورای شهر تهران هر سال یک ردیف اعتباری ای برای نوسازی بافت فرسوده برای مناطق در نظر می گیرد. هدایت منابع اعتباری در زمینه بافت فرسود باید به سمت مطالعات در این زمینه باشدو با ایجاد پاتوق هایی دراین رابطه در مناطق اصلا موافق نیسیتم. 

واگذاری بخشی از پادگان نیروی هوایی مطابق طرح تفصیلی

کرونی با اشاره به اینکه کمل نبودن شبکه معابر به ویژه در نواحی یک و دو منطقه 13 و وجود پادگان های ارتش و سپاه باعث بن بست بخش هایی از آن شده است، تاکیدکرد: کنار آمدن با نیروهای مسلح ارتش و سپاه جهت خروج پادگان ها از محدوده بافت مسکونی بسیار زمان بر است و تاکنون نیز این اتفاق نیفتاده است. باید برای این مساله به راهکار برسیم. البته در طرح تفصیلی منطقه 13 تملک بخشی از پادگان ارتش واقع در انتهای خیابان پنجم نیروی هوایی دیده شده است. 

به گفته وی؛  طرح تفصیلی نیز یک طرح فرادست و لازم الاجراست و تمام نهادها و سازمان ها به این طرح اشراف دارند. اما می دانیم که بحث تملک این پادگان کار مشکلی است و به هماهنگی فراتر از مجموعه مناطق نیاز دارد.

پایان شرق گلوگاه ترافیکی منطقه

 دبیر کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران وجود پایانه قدیم شرق را یکی از گلوگاه های اصلی منطقه در بحث ترافیک و آلودگی هوا دانست و گفت:‌ یکی دیگر از مشکلات منطقه 13 پایانه شرق است که با وجود آن که محل جدید این پایانه پیشرفت 93 درصدی دارد اما تاکنون به محله جدید منتقل نشده است. با انتقال این پایانه امکان افزایش سرانه خدماتی، فضای سبز و آموزشی و سایر سرانه ها با استفاده از زمین فعلی این پایانه برای منطقه وجود دارد و از همه مهم تر باعث کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا می شود.

پل های نیمه کاره اتوبان امام علی(ع) دردسر ساز است

محمد کرونی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به  بازدید گروه تخصصی کمیسیون عمران و حمل و نقل از پروژه های عمرانی منطقه 14 افزود:‌ یکی از موضوعاتی که در این منطقه مورد بررسی قرار گرفت، بحث ساماندهی خیابان خاوران بود. اما با توجه به اینکه هم اکنون طرح جمع آوری شبکه آب های سطحی توسط شرکت خاکریز آب در این محدوده در حال انجام است، بسیاری از طرح ها و پروژه های ترافیکی و عمرانی منطقه را تحت الشعاع قرار داده است. 

وی با اشاره به پل های نیمه کاره تقاطع بزرگراه امام علی و خاوران به عنوان یک معضل دردسر ساز ادامه داد: دو پل نیمه ار تقاطع بزرگراه امام علی(ع) و خاوران به یکی از بزرگترین مضلات منطقه 14 تبدیل شده و حتی چهره این منطقه را زشت کرده است. این دو پل نیمه کاره در دو مقطع زمانی عملیات عمرانی آن شروع شد اما نیمه کاره رها شد. معضلاتی که این دو پروژه نیمه کاره در منطقه به وجود اورده به گونه ای است که حتی مسئولان منطقه درخواست جمع کردن این دو پل با وجود هزینه های زیادی که در این خصوص شده را دارند.

به گفته دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران؛ یکی از بزرگترین دلایل توقف عملیات احداث این دو پل  وجود معارضات تاسیساتی و ملکی ای است که در محدوده اجرای طرح قرار دارد.  در حال حاضر معارض تاسیساتی مخابرات باعث شده تا این پروژه به طور کامل متوقف شود. این طرح از جمله طرح هایی است که سال آینده باید حتما تعیین تکلیف شود. 

حذف سه ایستگاه مترو خط 7 در زمان ساخت

کرونی در بخش دیگری از صحبت های خود به اجرای طرح پایلوت ساماندهی آسفالت ایستگاه های BRT در منطقه 14 اشاره کرد و بیان کرد: بحث ساماندهی خطوط بی آرتی یکی دیگر پروژه هایی است که این منطقه درگیر آن است. یکی از معضلاتی  که در ایستگاه خطوط اتوبوس های تندرو با آن روبه رو هستیم؛‌ کیفیت پایین آسفالت  است. در حال حاضر   سازمان فنی و مهندسی بحث ساماندهی آسفالت این ایستگاه ها را از این منطقه شروع کرده است که باید هرچه سریع تر به اتمام برساند. 

وی با بیان اینکه بخشی از ایستگاه های خط 7 مترو در محدوده منطقه 14 قرار دارد؛ یادآور شد: یکی از معضلاتی که خط 7 مترو در محدوده منطقه 14 داشت؛ این بود که در دوره قبلی سه ایستگاه از این خط در امتداد بزرگراه شهید محلاتی که در  طرح مصوب ریلی شهر تهران نیز به آن اشاره شده بود به دلیل انجام افتتاح زودهنگام حذف شده است.  این سه ایستگاه شامل: سه ایستگاه تقاطع محلاتي – نبرد(C7) ، تقاطع محلاتي – مخبر(F7)  و تقاطع مولوي – وحدت اسلامي (K7) است.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری منطقه در حال مناسب سازی محوطه پیرامونی ایستگاه های مترو خط 7 است، تاکید کرد: این مناسب سازی ها شامل ایجاد پایانه های تاکسیرانی و ایجاد فضای سبز است.

وی با اشاره به رفع گره ترافیکی در بزرگراه بسیج از سوی شهرداری منطقه 14 گفت:  با تملکی که در حدفاصل بزرگراه بسیج و شیح شوشتری انجام شده بود؛ گره ترافیکی این محدوده وضعیت بهتری پیدا کرده بود.

البته برای جابه جایی پست برق واقع در این محدوده نیاز به تامین بودجه است که باید هر چه زودتر بودجه مورد نیاز تخصیص داده شود. این در حالی است که حتی منطقه برای بهبود وضعیت ترافیکی دراین محور طرح احداث یک زیر گذر نیز دارد که اکنون این طرح در سازمان مهندسان مشاور در حال بررسی است.

ساخت پارکینگ طبقاتی روی تونل امیر کبیر

کرونی به معضل ایجاد شده به واسطه ساخت پارکینگ طبقاتی روی تونل امیر کبیر حدفاصل ایرانشهر اشاره کرد و توضیح داد: احداث یک پارکینگ طبقاتی روی تونل امیر کبیر معضلات زیادی را برای اهالی ایجاد کرده است. در دوره قبلی مدیریت شهری تهران  زمین هایی را روی تونل تملک کردند و قرار بود پارکینگی در چند طبقه منفی ساخته شود و روی آن نیز تجاری سازی انجام شود.  این زمین در اختیار شهرداری منطقه است. تا کنون دوبار شهرداری منطقه مناقصه برگزار کرده اما موفق به انتخاب پیمانکار نشده است که  این مساله مشکلات زیادی را برای اهالی ساکن این محله به وجود آورده است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: