جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 21 آبان 1396     
در بیست و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران مطرح شد
پاسخ شورا به سازمان محیط زیست درباره آلودگی هوای تهران

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛بیست و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران برگزار شد.

 

 در ابتدای جلسه محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش ضمن ارائه گزارشی درباره سفر اعضای شورا به کربلا و نجف، با اشاره به حضور میلیونی ایرانیان در مراسم اربعین گفت: می‌توان روش‌های مناسب‌تری را به کار گرفت که بهره‌وری بیشتری برای زائران ایرانی داشته باشد.

در ادامه عضو کمیسیون برنامه ریزی و بودجه شورای شهر تهران در بیست و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود گفت: این افتخار را داشتم که از نزدیک شاهد فعالیت و خدمات رسانی شهرداری تهران در کربلا و نجف باشم.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه خدمات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در کربلا جای خالی بنر و بروشورهای معرفی مشاهیر و مفاخر ملی ایران بسیار خالی بود.

عضو کمیسیون برنامه ریزی و بودجه شورای شهر تهران افزود: به عنوان نماینده مردم عزیز تهران در شورای اسلامی شهر تهران با استناد به بند ۳ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور درباره لزوم توجه به معرفی مشاهیر فرهنگی،مذهبی و شخصیت های ملی مدفون در عتبات عالیات و قبرستان وادی السلام تذکر می دهم و خواهان توجه شهرداری تهران و دستگاههای اجرایی از جمله سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به اجرای بند «ه» ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه کشور هستم.

به گفته فراهانی، حضور 2.5 میلیون زائر ایرانی در میان جمع 20 میلیون زائران حسینی (ع) فرصتی برای معرفی مفاخر ایرانی است، از این رو به مسئول مربوطه تذکر خود را اعلام می‌کنم.

 انتقاد خداکرمی از تبلیغات اتوبوس‌های شهری

 ناهید خداکرمی در بیست و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود گفت: روز گذشته مسیرهایم را با اتوبوس هایی طی کردم که روی شیشه هاشان تبلیغات نصب شده است و احساس نارضایتی مردم را از نزدیک دیدم.

وی در ادامه تصریح کرد: مردم احساس پرنده در قفس را داشتند، از این رو به سازمان زیباسازی شورای شهر تهران تذکر می‌دهم تا هرچه سریعتر این وضعیت را پیگیری کنند.

به گفته خداکرمی، نصب تبلیغات بر شیشه وسایل نقلیه مغایر با ماده پنج ضوابط تبلیغات است.

 حق شناس:  امسال انضباط مالی در مراسم اربعین حسینی بهتر شکل گرفته بود

محمدجواد حق‌شناس، در تذکرات پیش از دستور بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: رئیس شورا گزارش خوبی را از فعالیت‌های شهرداری تهران در راهپیمایی اربعین حسینی ارائه داد.

وی با بیان اینکه اقدامات صورت‌گرفته نشان از بهبود خدمات‌دهی به زوار اربعین بوده است، اظهار کرد: انضباط مالی امسال در مراسم اربعین حسینی بهتر شکل گرفته بود.

عضو شورای شهر تهران افزود: براساس گزارش معاونت مالی شهرداری تهران، امسال در مراسم اربعین هزینه‌ها حدود 20 درصد کمتر از سال‌های قبل بوده، اما از کیفیت خدمات رسانی چیزی کاسته نشده بود و شاهد افزایش کیفیت نیز بوده ایم.

حق‌شناس بیان داشت: همکاران نیز در شهرداری تهران و در مسیرهای راهپیمایی خدمات قابل توجهی را به زائران حسینی ارائه دادند که باید زحمات آنها نیز مورد توجه قرار بگیرد و تقدیر شود.

 انتقاد فخاری از ساخت و سازهای بی‌رویه مال‌ها در خیابان‌های پاسداران، اندرزگو و موحد دانش

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور بیست و یکمین جلسه شورای شهر تهران، گفت:‌ آرامگاه شهدای مشروطه از جمله مرحوم صور اسرافیل در شرایط دور از شئون شهدای جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و شهرداری باید هر چه سریع‌تر نسبت به بازسازی این آرامگاه اقدام کند.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ هر چقدر در بازسازی این آرامگاه تأخیر داشته باشیم، شرایط آن بدتر از روز گذشته خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه تذکر دیگری در خصوص ساخت و سازهای بی‌رویه مال‌ها در خیابان‌های پاسداران، اندرزگو و موحد دانش  داد و اظهار کرد: این ساخت و سازهای بی رویه باعث ترافیک شدید برای شهروندان شده است.

فخاری با تاکید بر اینکه باید به مال‌سازی توجه بیشتری شود، عنوان کرد: باید نسبت به مکان‌هایی که این ساختمان‌های بلندمرتبه تجاری ساخته می‌شود، توجه بیشتری شود و از قبل مورد بررسی قرار گیرد.  

 وی هم چنین گفت: وضعیت آرامگاه شهدای مشروطه خوب نیست. از شهرداری منطقه  می‌خواهم هر چه سریع‌تر در این خصوص اقدام کند. 

 در ادامه بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در بحث انتخاب نماینده شورا در کمیته مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی شهر تهران، الهام فخاری با 16 رای انتخاب شد.

براساس این گزارش و در بحث انتخاب نماینده در کمیته شورای ساماندهی توسعه و گسترش مساجد شهر تهران، مقاوم سازی، تعمیر، تجهیز و ضوابط احداث مساجد و اماکن مذهبی مبتنی بر معماری اسلامی ایرانی، احمد مسجدجامعی با 20 رای انتخاب شد.

پاسخ شورای شهر به سازمان محیط زیست درباره آلودگی هوای تهران

 علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در بیست و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود، درباره توجه دستگاه های مسئول به انجام تکالیف قانونی شان در خصوص کنترل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران، گفت: در کلان‌شهر تهران برای نخستین بار در سال 1374 نخستین هشدار جدی به دلیل پدیدار شدن معضل آلودگی هوا توسط کارشناسان مختلف در قالب بیانیه «هوای تهران 74» اعلام و از این پدیده تحت عنوان بحران ملی یاد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: شاید اگر مسئولان ذی‌ربط در اجرای الزامات قانونی مصوب مربوط به پیشگیری از معضل آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها اهتمام بیشتر و دقیق‌تری به خرج می‌دادند، اکنون شاهد گسترش روزافزون و افسارگسیخته آن نبودیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران افزود: طبق مطالعات رسمی که با همکاری موسسه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در مورد منابع انتشار آلودگی هوا انجام شده است، سهم منابع ثابت در آلودگی هوای تهران 30 درصد و سهم منابع متحرک 70 درصد اعلام شده است که این منابع متحرک خودروهایی هستند که به دلیل فرسودگی، عدم رعایت استاندارد‌های لازم در ساخت و نیز کیفیت پایین سوخت مصرفی، مسبب چنین وضعیتی شده‌اند.

اعطا در ادامه با بیان اینکه در روزهای گذشته به‌جای اینکه شاهد هم‌افزایی دستگاه متولی محیط‌زیست با سازمان‌های مسئول برای حل مشکلات زیست ‌محیطی شهر تهران به ‌ویژه در زمینه آلودگی هوا باشیم، با ادبیات نامناسب مسئولان مواجه شدیم،  گفت: شاهد ادبیات نامناسب یکی از معاونان سازمان محیط ‌زیست در پاسخ به انتقاد یکی از همکاران عضو شورا بودیم که خواستار ارائه راهبرد کوتاه‌مدت سازمان حفاظت محیط ‌زیست برای کنترل آلودگی هوای پایتخت شده بود.

وی افزود: با کمال تأسف معاون مربوطه در پاسخ به انتقاد یکی از همکاران عضو شورا، با ادبیاتی نامناسب گفته است که شورای شهر تهران به وظایف دستگاه‌ها آگاهی دقیق ندارد و به‌جای اینکه از زیرمجموعه خود یعنی شهرداری برنامه کاهش آلودگی هوا را مطالبه کند، سراغ سازمان محیط ‌زیست آمده است. این حرکت شورا از ابتدا دچار اشکال است و این موضوع نشان می‌دهد که شورای شهر نمی‌داند که وظایف شهرداری چیست و سازمان محیط‌زیست چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد، بنابراین این اظهارات نشان می‌دهد که شورا آدرس را اشتباه آمده است 

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه مطابق ماده یک قانون حفاظت و بهسازی محیط ‌زیست مصوب 28 خرداد 1353 و اصلاحیه 24 آبان ماه 1371، حفاظت، بهبود و بهسازی محیط ‌زیست و پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و هر اقدام مخربی که موجب بر هم خوردن تعادل و تناسب محیط‌زیست می‌شود، از وظایف سازمان حفاظت محیط‌ زیست است، عنوان کرد: کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در صحن شورا گفت که 20 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از فعالیت یک نیروگاه است، حال مگر وظیفه دادن اخطار و در صورت عدم رفع مشکل، تعطیلی نیروگاه جزو وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست؟

اعطا افزود: انتظار می رود برای مدیریت آلودگی هوای تهران بهبود کیفیت سوخت از سوی وزارت نفت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی و موتورسیکلت‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد توجه قرار گیرد، همچنین از سازمان حفاظت محیط ‌زیست انتظار می رود راهبرد کوتاه ‌مدت و میان‌مدت خود را برای کنترل آلودگی هوای شهر تهران ارائه کند.

وی در ادامه خواستاد شد: شایسته است شهرداری تهران نیز به‌صورت جدی موضوع توسعه حمل ‌و نقل ریلی را دنبال کند و بر اساس تکالیفی که قانون هوای پاک مصوب 25 تیرماه 1396 مجلس شورای اسلامی بر عهده وزارت کشور گذاشته است، موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به‌طورجدی پیگیری کند.

سخنگوی شورای شهر تهران در پایان گفت: از ریاست شورا هم می‌خواهم در خصوص ادبیات نامناسب معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به شورای شهر به مقام مافوق وی تذکر دهد.

هاشمی رفسنجانی: هزینه کرد شهرداری در مراسم اربعین امسال نسبت به سال گذشته کمتر بوده است

 به گزارش خبرنگار شهرنوشت، محسن هاشمی رفسنجانی پس از پایان بیست و یکمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: نامه ای که از سوی شهردار تهران در خصوص به کارگیری بازنشستگان برای بنده آمده است، در زمان برگزاری جلسه رسمی شورای شهر به دفترم رسیده است و هنوز  آن را ندیده ام و از متن آن بی‌خبرم.

وی ادامه داد: بیست و یکمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران در برگزاری مراسم اربعین حسینی، آغاز شد.

رئیس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های اولیه به عمل آمده، هزینه کرد شهرداری در مراسم اربعین امسال نسبت به سال گذشته کمتر بوده است، اما مبلغ دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه تصریح کرد: پس از ارائه گزارش اربعین، طرح یک فوریتی الزام شهرداری به شناسایی گره های ترافیکی و نواقص هندسی معابر و بزرگراه های کلانشهر تهران مورد نقد و بررسی گرفت که رأی نیاورد و به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

وی یادآور شد: اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه دو نماینده برای عضویت در کمیته شورای ساماندهی توسعه و گسترش مساجد شهر تهران بود و محمد سالاری و احمد مسجد جامعی برای عضویت در این کمیته انتخاب شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی در شهر تهران، در دستور کار شورای شهر قرار گرفت و بنابر پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی الهام فخاری با کسب 16 رأی از 20 رأی اعضای حاضر به عنوان نماینده شورا در این بخش انتخاب شد.

هاشمی رفسنجانی افزود: طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال 97 شهرداری تهران نیز امروز در جلسه بیست و یکم، در دستور کار اعضا قرار گرفت.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: