جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 2 آبان 1396     
ئیس شورای اسلامی شهر تهران:
اعمال محدودیت در خیابان های اطراف مجلس مردم را با مشکل مواجه کرده است

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر تاکنون فاقد ابزار نظارتی بوده است و در سال های اخیر که حسابرسی عملکرد شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های وابسته به آن صورت می گرفته است، رویه ای برای پیگیری تخلفات جز اعلام به مجمع عمومی آن دستگاه وجود نداشت.

 

محسن هاشمی صبح امروز طی سخنانی در آغاز شانزدهمین جلسه رسمی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع نظارت شورا بر عملکرد دوره های گذشته شهرداری تهران، تصریح کرد:  شورای شهر تهران که در بیستمین سال آغاز به کار خود قرار دارد، نهادی است که وظیفه سیاست گذاری و نظارت بر فعالیت مدیریت شهری را برعهده دارد.

وی گفت: تا پیش از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا، نهاد مدیریت شهری منتسب به وزارت کشور بود و مانند سایر دستگاه های منتسب به دولت تحت نظارت مجلس شورای اسلامی قرار داشت. مجلس شورای اسلامی جهت نظارت برعملکرد دستگاه های تحت نظارت خود علاوه بر ابزارهای سوال و استیضاح، عملکرد مالی دستگاه های تحت بودجه عمومی کشور را از طریق دیوان محاسبات بررسی می کند.

هاشمی خاطر نشان کرد: دیوان محاسبات در گذشته با تاخیری چند ساله عملکرد دستگاه ها را در راستای بودجه مصوب بررسی می کرد و اکنون به صورت روزآمد این عملکرد را بررسی می کند، همچنین در صورت انحراف در تخصیص و استفاده از بودجه به آنها تذکر می دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تصریح کرد: نهاد شورای شهر تاکنون فاقد این ابزار نظارتی بوده است و در سال های اخیر که حسابرسی عملکرد شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های وابسته به آن صورت می گرفته است، رویه ای برای پیگیری تخلفات جز اعلام به مجمع عمومی آن دستگاه وجود نداشت.

هاشمی افزود: اکنون شورای پنجم باید با انجام بررسی و کارشناسی دقیق، مشخص کند که آیا موافق ادامه روند گذشته در نظارت است ؟ آیا می خواهد ابزار نظارتی نظیر دیوان محاسبات را جهت نظارت برعملکرد مدیریت شهری ایجاد کند؟  آیا می خواهد که بررسی عملکرد مدیریت شهری را نیز به دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی واگذار کند  یا آنکه معاونت برنامه ریزی و پایش شورا را در جهت انجام این وظیفه فعال کند.

وی یادآور شد: طبیعی است انتخاب یکی از چهار راه  فوق یا روش های دیگر بدون انجام مطالعه جامع امکان پذیر نیست و پس از این تصمیم راهبردی است که می توان در مورد بررسی تخلفات احتمالی دوره های قبلی مسئولیت شورا یعنی شهرداران 20 ساله گذشته تهران تصمیم گیری کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان ابراز کرد: انتظار شورای شهر از افکارعمومی، کارشناسان و رسانه ها نیز ارائه کمک های فکری در این حوزه است که در انتخاب مسیری با کمترین هزینه و بالاترین بازدهی شورا را یاری کنند، طبیعی است این تصمیم با خبرسازی ها و ایجاد هیجانات کاذب یا شخصی سازی موضوع به نتیجه مطلوب منجر نخواهد شد.

خداکرمی: حل مشکلات تهران تنها به عزم جدی دولت و مدیریت شهری نیاز ندارد

همچنین ناهید خداکرمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران طی نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه «حل مشکلات تهران نه تنها به عزم جدی دولت و مدیریت شهری نیاز دارد، بلکه به حرکت عظیم اجتماعی نیز نیازمند هستیم»، گفت: مشارکت از محله و منطقه با شهرداری و شورای شهر تنها راه برون رفت از مشکلات فعلی تهران است. در این مسیر ضروری است از اسناد بالادستی نظیر سند 1404 توجه ویژه ای داشته باشیم .

وی تاکید کرد: طبق بند های این سند قرار بود ما به گروهی تبدیل شویم که در چشم انداز ترسیم شده از رفاه، تامین اجتماعی، امنیت غذایی و فرصت های برابر به دور از فقر، فساد و تبعیض برخوردار باشیم.

خداکرمی به سند سیاست های کلی خانواده نیز اشاره کرد و گفت: در این سند بر ایجاد فرصت برابر برای همه، توجه به زنان سرپرست خانواده، سالمندان و ارتقای سلامت برای داشتن یک جامعه سالم، بالنده و پویا تاکید شده است، همچنین نکاتی در این سند وجود دارد که شاهد هستیم راه چقد برای ما باز گذاشته شده است.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر با اشاره به سیاست های جمعیتی، تصریح کرد: بر اساس بند 1 اصل 110 قانون اساسی بر ضرورت توجه به ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت، تغذیه سالم، پیشگیری از آسیب های زیست محیطی و بیماری ها تاکید شده است. همچنین به تشویق ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه گذاری و بهره گیری از توان های آنان اشاره مستقیم شده است.

وی از برنامه پنج ساله دوم و سوم شهرداری به عنوان یکی دیگر از اسناد بالادستی اشاره و عنوان کرد: همه این اسناد مسیر حرکت مدیریت شهری را به خوبی نشان می دهد که اگر از زمان تدوین و ابلاغ آن بند بند این اسناد اجرایی شده بود، امروز حرکت به سمت حاشیه نشینی، ترافیک، خشونت، محرومیت، بیکاری و مهاجرت نخبگان به موازات رویش فقر فرهنگی را شاهد نبودیم.

خداکرمی ادامه داد: گسترش فعالیت قانون گریزان، مقسدان اقتصادی، ثروتمندان نوظهور و کاسبان اقتصادی می رود تا هویت شهر را در لابه لای بزرگراه ها، پل ها بی قواره و ... مدفون کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به مردم گفت: پایتخت بدون مشارکت شما نمی تواند مسیر پیشرفت را ادامه دهد، اگر به فروش تراکم و تغییر کاربری ها معترض هستید، اگر نگران به تاراج رفتن پارک ها و باغ ها و ساخت و ساز برج ها در دامنه کوه در رنج هستید، آلودگی هوا نفس را به شماره می آورد، بوی تعفن پسماند شهر، دروازه تهران را مشمئز کرده است و محله هرندی، دره فرحزاد و حاشیه نشینی قلب ما را به درد آورده است در واقع همه ما متهم هستیم؛ پس  بیاییم زین پس عامل تداوم و تشدید این مشکلات نباشیم و با هم به فکر ساختن آینده شهر باشیم؛ هر کدام از ما باید سهم خود را در پیشگیری و درمان هر آنچه ما را می آزاراد، مشخص  کنیم.

وی گفت: مردم از ما بخواهند بر مبنای قوانین و اسناد بالادستی و لوایح و طرح های مصوب حرکت کنیم و برای رسیدن به سند چشم انداز از تداوم قصور جلوگیری کنیم؛ تهران گرچه نیازمند انضباط مدیریت مالی و ثروت پاک است اما تشنه عزت، شور زندگی و اعتماد به نفس نیز هست.

خداکرمی از تقویت استارت آپ ها و گسترش برنامه های پر شور و نشاط  در کنار توجه به تفریحات، تقویت تاب آوری و دلبستگی به کوچه، محله خیابان و شهر و اشتغال را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای سلامت و صلابت این شهر دانست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: احیای صنایع آسیب دیده به جای توسعه بی هدف شرکت های دانش بنیان، زندگی توام با آزادی و امنیت اجتماعی و همچنین تامین امنیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی می تواند بحران بیکاری و حاشیه نشینی را به فرصت استنثنایی تبدیل و شهر و شهرداری را به مسیری پویا تبدیل کند.

وی در پایان گفت: ما بر سر میثاق خود برای مدیریت هوشمند و شفاف ایستاده ایم و در این مسیر به کمک مردم نیازمند هستیم.

 نژاد بهرام: درخواست از مجلس برای حضور مردم در پیگیری مطالبات

در ادامه جلسه زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تنها تذکر پیش از دستور جلسه علنی امروز را ارایه کرد و گفت: روز گذشته تعدادی از معترضان به موسسه مالی کاسپین در میدان ابن سینا در منطقه 12 تجمع کرده بودند؛ این در حالی است که پیش از این چنین تجمعاتی در خیابان مردم و ضلع جنوبی خیابان مجاهدین اسلام صورت می گرفت، اما به دلیل اعمال محدودیت در آن مسیر، آنها مجبور شدند در خیابان های دورتر از مجلس شورای اسلامی قرار گیرند.

نژاد بهرام افزود: درخواست من از مجلس شورای اسلامی این است که با توجه به قرارگیری خیابان مردم به نام مردم و در کنار خانه مردم، حضور مردم برای پیگیری درخواست های خود در آنجا صورت گیرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: