به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز؛عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برخی خودرو فرسوده با قیمت ۲ و نیم میلیون تومان دارای اختلاف قیمت ۵۰ درصدی بین بازار و مراکز اسقاط هستند که در ابتدا مقرر شد این اختلاف قیمت را دولت بپردازد.
ولی ملکی در خصوص تعطیلی برخی واحدهای اسقاط خودرو در کشور و شرایط فعالیت آنها اظهار داشت: دولت موظف شده است سالانه ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو که بالای ۱۵ سال سن دارند از رده خارج کند، اما متاسفانه در کشور خودروهای تردد می کنند که بیش از ۴۰ سال سن دارند.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مسئله باعث شده است آلایندگی زیست محیطی ، تنفسی و در عین حال مسائلی مانند ترافیک و مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی را برای کشور و جامعه ایجاد شود، گفت: در سالهای اول سالانه ۲۰۰ هزار خودرو از رده خارج می شد، اگر قرار است در کشور سالانه بین یک و نیم میلیون تا ۲ میلیون خودرو تولید و وارد و به چرخه ناوگان حمل و نقل کشور اضافه شود اگر خروجی نداشته باشیم ساماندهی مسائل ترافیکی و حمل و نقل تبدیل به بزرگترین مشکل کشور و کلانشهرها می شود.
وی با اشاره به اینکه این مسئله سالانه بزرگتر میشود و معضلاتی را برای کشور ایجاد میکند، ادامه داد: در دنیا بعد از ۵ سال یا حداکثر ده سال خودروهای موجود را بر اساس درصد مناسبی از تولیدات از رده خارج میکنند، در کشور ما باید بر این اساس سالانه به میزان یک چهارم خودروهای تولیدی، خودرو فرسوده از رده خارج شود.
ملکی با بیان اینکه متاسفانه یکی از موانع موجود اختلاف قیمت خودروهای فرسوده در مراکز اسقاط با بازار است، تصریح کرد: برخی خودرو فرسوده با قیمت 2 و نیم میلیون تومان دارای اختلاف قیمت ۵۰ درصدی بین بازار و مراکز اسقاط هستند که در ابتدا مقرر شد این اختلاف قیمت را دولت بهپردازد، دولت در حال حاضر برای ساماندهی امور هزینههای بیشتری را میپردازد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با توجه به هماهنگی دولت، شوراهای اسلامی و شهرداریها در اکثر شهرها باید هرچه سریعتر این مسئله بهصورت اجبار انجام شود، خاطرنشان کرد: کمیسیون صنایع نیز باید در این راستا ورود کند که بعد از پایان تعطیلات مجلس این مسئله را در اولویت برنامهها قرار میدهیم.