بدون استفاده از فنآوریهای نو نمیتوان شهری به بزرگی تهران را اداره کرد
به گزارش شهرداری نیوز ،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اهمیت مدیریت دانشمحور در اداره امور شهر گفت: نگاه مبتنی بر تغییر و تحول با بهرهگیری از فنآوریهای نوین در چند سال اخیر، حوزه حمل و نقل شهری را از مدیریت سنتی به سمت مدیریت دانشمحور سوق داده است.
مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: طرح جامع ترافیک شهر تهران که در سال ۱۳۸۵ تهیه و تدوین شد و در اواخر سال 1387 به عنوان مبنای اداره حمل و نقل شهری پایتخت مورد تصویب قرار گرفت، باعث شد تا تهران صاحب طرحی جامع و تفصیلی شده و از مدیریتهای سلیقهای، بی برنامه و مقطعی رهایی پیدا کند و این نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری در برنامهریزی برای اداره کلانشهری همچون تهران است.
وی با تأکید بر این که طرح جامع ترافیک شهر تهران با 4 رویکرد کلی و در 18 محور اجرایی تهیه و تدوین شده، اعلام کرد: این طرح به تمامی موضوعات مرتبط با ترافیک به صورت دقیق پرداخته و موضوعاتی همچون توسعه سیستمهای حمل و نقل عمومی کارآ و ارتقای سطح سرویس آنها، بهینهسازی جریان ترافیک در معابر شهری از طریق اعمال مدیریت، ارتقای فرهنگ ترافیک، هوشمندسازی مدیریت ترافیک، یکپارچهسازی شبکه حمل و نقل عمومی، پارکینگها و فضای پارک، اقتصاد حمل و نقل و افزایش سهم حمل و نقل پاک مانند پیادهروی و دوچرخهسواری، از جمله اهداف مورد تأکید در طرح مذکور است.
بخش اعظم اهداف طرح جامع ترافیک شهر تهران محقق شده است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که تحقق اهداف مندرج در طرح جامع ترافیک شهر تهران، این کلانشهر را دارای حمل و نقلی پیشرفته مینماید، اظهار کرد: محقق شدن بخشی از اهداف این طرح، باعث شده که چهره شهر تهران عوض شده و این شهر، امروز به شهری پر جنب و جوش و زندهتر تبدیل شود که میتواند به شهروندان خود حس زندگی بدهد.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که بخش قابل توجهی از اهداف طرح جامع ترافیک شهر تهران تحقق پیدا کرده و کارهای بسیار گستردهای در این حوزه صورت گرفته، تصریح کرد: البته این به آن مفهوم نیست که همه مسائل و مشکلات پایتخت حل شده، چرا که در بحث ترافیک فقط مدیریت شهری نباید ایفای نقش کند، بلکه در طرح جامع ترافیک، تکالیفی نیز برای سایر دستگاههای دستاندرکار تعریف شده که لازم است هر بخش به وظایف خود عمل کند تا بتوانیم به نتیجه پیشبینی شده برسیم.
وی با تأکید بر این که توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی از اصلیترین سیاستهای مدیریت شهری است، اضافه کرد: رسیدن به شاخصههای توسعه حمل و نقل عمومی در طرح جامع ترافیک شهر تهران با محوریت مترو و اتوبوسرانی، از مهمترین اهدافی است که برای رسیدن به آن، برنامهریزیهای گستردهای انجام شده یا در دست انجام است.
تهران در طرح تفصیلی جدید به عنوان کانون توسعه متوازن در نظر گرفته شده است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که با توجه به مطالبات عمومی و روند افزایش آلودگی هوا، ادامه روند توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی مورد نیاز است، اظهار کرد: توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی، به ویژه اتوبوسهای تندرو (BRT) به عنوان مهمترین راهکار اجرایی به منظور بهبود وضعیت ترافیک و کاهش آلودگی هوا، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و در این میان، بیشترین سرمایهگذاری بر روی مترو صورت گرفته است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که برای توسعه کیفی و کمّی خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی، برنامهریزیهای گستردهای انجام شده، تصریح کرد: توسعه حمل و نقل عمومی در رأس برنامههای مدیریت شهری قرار دارد و زمینهسازی به منظور افزایش سطح دسترسی شهروندان به مترو و اتوبوس از جمله این برنامهها محسوب میشود.
وی با تأکید بر این که یکی از فعالیتهای همگام با اجرای طرح تفصیلی، تکمیل و اتصال بزرگراهها بود، اضافه کرد: شهر تهران در اجرای طرح تفصیلی جدید باید به عنوان کانون توسعه متوازن در نظر گرفته شده و تمام مسائل و مشکلات آن به صورت جامع مورد بررسی قرار گرفته و با اتخاذ و اجرای تدابیر و تمهیدات لازم، نسبت به رفع کاستیها و کمبودهای موجود اقدام شود.
بدون استفاده از فنآوریهای نو نمیتوان شهری به بزرگی تهران را اداره کرد
معاون شهردار تهران با اشاره به این که برای خروج مدیریت حمل و نقل شهری از وضعیت سنتی، بهکارگیری راهکارهای نوین حمل و نقل و ترافیک و ورود فنآوریهای نو در این حوزه اجتنابناپذیر بود، اظهار کرد: اگر تکنولوژی در خدمت مدیریت ترافیک شهر نباشد، ممکن نیست بتوان شهری به بزرگی تهران را اداره کرد.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که با نگاه از بالا به شهر، صدها خیابان و دهها بزرگراه را میتوان مشاهده کرد که میلیونها دستگاه خودرو و موتورسیکلت در آنها در حال تردد هستند، تصریح کرد: امروز تجهیز تهران به دانش و تکنولوژی روز دنیا و تسری این تجهیزات به کل شهر، اقدامی کاملاً ضروری است که مدیریت شهری نسبت به آن اهتمام ویژهای داشته و دارد و با تکمیل زیرساختهای نرمافزاری و استفاده از فنآوریهای نوین، میتوان نسبت به ایمنسازی و نظمبخشی به جریان ترافیک اقدام نمود.
وی با تأکید بر این که مسائل و مشکلات حمل و نقل شهری پایتخت معلول است و علت آن، عدم رعایت قوانین و مقررات و بی توجهی به قانون است، اضافه کرد: موضوع ارتقای فرهنگ ترافیک در تهران از نیمه دوم سال 93 در قالب یک برنامه جامع در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و امیدواریم با تحقق آن بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.
ساخت پارکینگ عمومی برای بخش خصوصی باید اقتصادی شود
معاون شهردار تهران با اشاره به این که بحث توسعه پارکینگهای عمومی همواره مورد توجه ویژه مدیریت شهری قرار داشته و دارد، اظهار کرد: سرمایهگذاران بخش خصوصی با توجه به پایین بودن نرخ پارک خودرو در پارکینگهای عمومی، تمایل چندانی برای سرمایهگذاری در این عرصه ندارند، چرا که با یک حساب سرانگشتی میتوان دریافت که سرمایهگذاری در ساخت پارکینگهای عمومی برای بخش خصوصی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمیباشد.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که مدیریت شهری از ورود بخش خصوصی به این حوزه استقبال میکند و لایحهای نیز در خصوص حل مشکل مذکور به شورای محترم اسلامی شهر تهران تقدیم شده، تصریح کرد: این مسئولیت بر عهده دستگاههای سیاستگزار است که برای ساخت پارکینگ از سوی سرمایهگذاران انگیزه لازم را ایجاد کنند تا با توجه به محدودیت پارکینگهای عمومی، بخش خصوصی به سرمایهگذاری در آن علاقهمند شود.
وی در پایان با تأکید بر این که به زودی امكان استفاده از اينترنت رایگان در داخل اتوبوسهای شهری براي شهروندان فراهم خواهد شد، خاطرنشان کرد: اجرای اين طرح مدتي است به صورت آزمایشی و محدود آغاز شده که پس از رفع برخی ابهامات و اشکالات موجود و در نظر گرفتن ملاحظات لازم، نسبت به بهرهبرداری عمومی از طرح مذکور اقدام خواهد شد.