به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : امروز شرکتهایی در بازار خودرو کشور فعالیت دارند که رقم تولیدات آنها به میزانی نیست که بازار خودرو داخل را رقابتی نماید.
محمدرضا منصوری اظهار داشت : صنعت خودرو برای دستیابی به توسعه و رشد کیفیت باید ضمن رقابت در داخل با بازار جهانی رقابت نماید در حالی که ایجاد رقابت پذیری در داخل مشکلی از این صنعت حل نخواهد کرد.
وی تصریح کرد : باید تناسب کیفیت خودروهای موجود با قیمت آنها توجیه پذیر باشد این در حالی است خودروهایی در بازار داخل عرضه می شود که هیچ توجیه منطقی در بازار و نرم قیمت های جهانی ندارند.
وی خاطر نشان کرد : امروز به نظر می رسد تنها دو خودروساز در بازار خودرو ایران فعالیت دارد و همچنان سهمی خوبی از بازار داخل را نیز در اختیار دارند در حالی که باقی خودروسازان به جهت تیراژ و قیمت تولیدات سهم کمی از بازار خودرو ایران دارند.
وی گفت : تا زمانی که خودروهای تولیدی در کشور به لحاظ کیفیت و قیمت قابل رقابت در بازار های جهانی نباشد مسلما صادرات خودرو نیز هر روز با افت بیشتر همراه خواهد شد.
نماینده سنقر و کلیایی در مجلس دهم با اشاره به تاثیر نرخ دلار در سوداوری بازار صادرات اظهار داشت : با افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی اغلب کشورها اقدام به صادرات محصولات و افزایش ارزآوری می کنند در حالی که امروز با وجود کاهش ارزش پول ملی عملا این امکان برای خودروسازان در حوزه صادرات فراهم نیست.
منصوری همچنین به نبود قیمت و کیفیت رقابتی تولیدات داخلی خودروسازان پرداخت و افزود : در شرایطی که بسیاری از قطعات مورد نیاز خودروسازان در داخل تامین می شود مسلما نباید قیمت ها چندان در داخل افزایش داشته باشد بی تردید نمی تواند نرخ تورم و حقوق و دستمزدها تا این میزان بر قیمت نهایی تولیدات تاثیر گذار باشد .
وی گفت : امروز نقاط ضعف زیادی در صنعت خودرو وجود دارد که باید رفع شود تا امکان حضور در بازار رقابت فراهم گردیده و بتوان به توسعه صادرات خودرو دست یافت.