تسنیم: جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با تاکید بر اینکه بررسی آخرین آمار نشان میدهد همانند سالهای قبل تولیدات علمی کشور رو به رشد و توسعه بوده است افزود: مجموعه مدارکی که در جمهوری اسلامی ایران در ISI از ابتدا تا کنون ثبت و نمایه سازی شده است بالغ بر 223 هزار و 549 مدرک بوده است.
مهراد گفت: ایران در سال 2013 تعداد 29 هزار و 849 مدرک تولید کرده است. این تعداد در سال 2012 ،30 هزار و 147 مدرک بوده است.
وی با بیان این که تفاوت اندکی بین این دو رقم مشاهده میشود، افزود: اما واقعیت های آمار تولید علم مبین آن است که میزان تولیدات علمی ثبت شده به نام ایران در سال 2013 در ماههای آتی افزونتر از رقمی خواهد شد که در سال 2012 به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. تأخیر در چاپ و نیز تأخیر در ثبت و نمایهسازی علنی است که سبب میشود همیشه آمارها نسبت به سالهای قبل اندکی کمتر نمایانده شود.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: به همین روال، تولیدات علمی ایران در سالهای 2010 و 2011 میلادی به ترتیب 22 هزار و 207 و 28 هزار و 342 مدرک بوده است.
وی گفت: در 10 ماه اول سال میلادی تعداد 21 هزار و 744 مدرک توسط پژوهشگران دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ایران تولید و ثبت شده است. این رقم نیز مانند ارقام سالهای قبل با تکمیل اطلاعات رشد و توسعه خواهد یافت.
مهراد تصریح کرد: آنچه که از روند توسعه تولید علم میدانیم این واقعیت است که در یک دهه گذشته، نظر به توسعه دانشگاهها و جذب هیأتعلمی از یک سو و افزایش رشتههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای کشور و از سوی دیگر به افزایش تولید علم کمک کرده است.
مسئول رتبهبندی دانشگاههای کشور و جهان اسلام ادامه داد: مثلا، در سال 2001 میلادی، تعداد تولیدات علمی کشور 20 هزار و 97 مدرک بود که این رقم یکباره در سال 2004 به 5161 مدرک افزایش مییابد، همینطور رقم مزبور در سال 2007 به 13 هزار و 384 مدرک بالغ میشود.
وی گفت: بر اساس یافتههای حاصل از پایگاه ISI، دانشگاه تربیت مدرس در طول سالهای تاسیس و با کوشش و تلاش دانشمندان و پژوهشگران با تولید 30 هزار و 188 مدرک رتبه اول تولید علم را به خود اختصاص داده است. البته، این رقم و رتبه اول بودن تربیت مدرس قابل توجیه است. این دانشگاه، دانشگاهی است با رشته های تحصیلات تکمیلی که تولید علم در این دانشگاه به تناسب رشته های تحصیلات تکمیلی صورت میگیرد.
مهراد گفت: رتبه دوم تولید علم از بدو ثبت و نمایه سازی مقالات نشریات معتبر در ISC تاکنون، به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق دارد. این دانشگاه بر روی هم و با احتساب تولیدات علمی تمام واحد ها، تعداد 28 هزار و 434 مدرک در ISC نمایه سازی کرده است.
سرپرست ISC گفت: رتبههای سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به دانشگاههای تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف اختصاص دارد. میزان کل تولیدات این دانشگاهها به ترتیب 22 هزار و 70 مدرک، 19 هزار و 950 و 13 هزار و 932 مدرک است.
وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دانشگاههای معتبر صنعتی کشور است، با تولید 12 هزار و 185 مدرک رتبه ششم را در اختیار دارد.
سرپرست ISC عنوان کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان که دانشگاهی است جوان و با کمتر از 50 سال قدمت، با تولید 11 هزار و 629 مدرک موفق به کسب رتبه هفتم شده است.
مهراد گفت: جایگاه دانشگاه شیراز با شهرت و اعتبار بینالمللی که در کل این مدت 8 هزار و 940 مدرک تولید کرده است در بین دانشگاههای تولید کننده علم در رتبه 8 است.
وی افزود: رتبههای نهم و دهم نیز به ترتیب به دانشگاه علم و صنعت ایران با 8 هزار و 703 مدرک و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 6 هزار و 717 مدرک تعلق دارد.
مهراد اظهار داشت: در حالیکه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور از بدو تاسیس پایگاه استنادی ISI، تعداد 223 هزار و 549 مدرک به ثبت رسانیدهاند، از کل این مدارک تعداد 19 هزار و 820 مدرک در رشته مهندسی برق و الکترونیک به رشته تحریر درآمده است.
وی گفت: شیمی چند رشتهای، دومین رشته ای است که در بین رشته های دانشگاهی از انتشارات علمی بیشتر برخوردار است. در این رشته در مجموع 11 هزار و 867 مدرک تولید شده است.
وی در ادامه اعلام کرد: رتبه سوم تولیدات علمی کشور مربوط به علوم و مهندسی مواد است. در این رشته در ISI، تعداد 10 هزار و 10 مدرک به نام دانشمندان و پژوهشگران ایران به ثبت رسیده است. رتبههای چهارم و پنجم به ترتیب به مهندسی شیمی با 8 هزار و 675 مدرک و شیمی فیزیک با 7 هزار و 557 مدرک تعلق دارد.
مهراد در پایان گفت: تقسیمبندی رشتهها توسط ISI انجام میگیرد و در 5 رشته نخست تقسیم بندیها در حالیکه حالت کلی و عمومی دارد به رشتههای ریزتر نیز تقسیم میشوند. در مجموع 22 رشته در ISI از تقسیمبندی کلی و عمومی برخوردار بوده و تعداد 250 رشته فرعی نیز از نظر تحلیل استنادی و مطالعه پیرامون علم سنجی، رصد و پایش علم در دسترس است.